Dekate Mousa filmde Studentproof Jazzbandjes

In één weekend hebben studentencultuurverenigingen Dekate Mousa en Studentproof Jazz ervoor gezorgd dat acht Eindhovense bands met TU/e-roots samen twintig videoclips maakten. Eén voor één worden ze wekelijks gereleased onder de noemer EHOOG Sessions.

foto Merel van Lieshout

Toen Joost Brandes, student Electrical Engineering en saxofonist in The Swifterbant, in de activiteitencommissie van Studentproof Jazz plaatsnam, hoorde hij van Merel van Lieshout en Twan Muste over een al wat ouder idee om in samenwerking met film- en videovereniging Dekate Mousa muziekclips te maken. Daar heeft hij werk van gemaakt, “ik vond het een heel vet plan.”

Het kernteam voor de organisatie bestaat uit vijf personen, maar met alle deelnemers en vrijwilligers erbij zijn er wel tachtig mensen betrokken geraakt bij de EHOOG Sessions. De resultaten van het opnameweekend in maart zijn sinds een paar weken te bekijken via een YouTube-kanaal. Het gaat om twintig video’s van acht bands.

Spannend

Een van de slimme beslissingen was om de deelnemende bands vooraf huiswerk te geven. “Bands moesten zich vooraf zelf in beeld opnemen. Bij het terugkijken kan je dan zien wat je anders zou willen en de oefening is ook goed om van de spanning af te komen. Je wilt wel kunnen blijven focussen op goed spelen”, zegt saxofonist Brandes.

De bands kwamen al doende op verschillende invalshoeken voor beeldmateriaal. Jazzmine, waarin Muste drums speelt, is tijdens het spelen van Rita is Gone gefilmd vanuit het midden. De muzikanten staan in een cirkel en worden om beurten in beeld gebracht. De band van Brandes heeft een heel andere choreografie bij Funkytown & I Feel Good. “Wij hebben onder andere bedacht hoe we naar de camera toelopen en weer teruglopen en wanneer bijvoorbeeld de camera op de bariton sax moest worden gericht.”

Andere bands, bijvoorbeeld funkband Jammer Man, lieten de creativiteit over aan de videograaf. “Zo werden de opnames heel gevarieerd, passend bij de muziek”, zegt Muste, die met een Industrial Design-diploma op zak ook oprichter is van een videoproductiebedrijf.

E-hoog

De opnames werden gemaakt in Luna, de thuisbasis van de cultuurverenigingen. Voor de renovatie heette dit gebouw Potentiaal en was de faculteit Electrical Engineering er gevestigd. Voor het die naam kreeg heette het gebouw E-hoog (en heette Impuls - waar Tech United nu de Robocup voorbereidt - E-laag, maar dit terzijde). Genoeg reden voor muzikanten om de opnames de 'EHOOG Sessions' te noemen.

Op vrijdagmiddagen klokslag 15.00 uur worden de videoclips gereleased. Komende vrijdag is de beurt aan Jammer Man met een cover van Redbone. De voorraad is voldoende om tot halverwege de maand oktober wekelijks te posten. Het was een leerzaam project, vindt Brandes. “Het kostte meer werk dan ik verwachtte, maar nu hebben we zoveel geleerd dat we met minder moeite een tweede editie zouden kunnen neerzetten.”

Rita is Gone - The Marcus King Band | Live Performance by Jazzmine (Full Band Cover)