Woud aan bandjes maakt alcoholbeleid lastig te handhaven

Het is tijdens de introductiedagen van de TU/e vorige week en van Fontys deze week, voorgekomen dat er in Hubble alcohol werd geschonken aan minderjarigen. De tappers konden in de drukte de verschillende bandjes moeilijk uit elkaar houden.

foto Maud Staassen

Tijdens de TU/e-Intro werden andere bandjes gebruikt dan tijdens Purple, de introweek van Fontys. Op zich geen probleem, maar wel lastig voor tappers die in de drukte moeten beslissen of ze te maken hebben met een minderjarige of een meerderjarige student. De manager van Hubble Community Café kreeg vooraf informatie over de bandjes die de TU/e gebruikte. Negen verschillende kleuren, van roze voor organisatoren, groen voor campinggasten en wit voor masterstudenten die alleen maandag kwamen. De bandjes voor alcoholgebruik waren blauw (18-) en geel (18+).

Bij de Fontysstudenten worden de leeftijden aangegeven met zwarte en witte bandjes. Zwart is minderjarig (géén bier), wit is meerderjarig (indien gewenst wel bier). De manager van Hubble vernam dit van enkele introbegeleiders, ze was niet officieel op de hoogte gesteld.

Ze vindt het spijtig dat er is geschonken aan minderjarigen, maar het komt volgens haar door de verwarrende bandjes. “Soms zie je er heel veel om dezelfde arm, soms zie ik helemaal geen wit of zwart bandje. Het is op deze manier moeilijk om te handhaven. Er glipt dus wel eens iets tussendoor, maar het had niet mogen gebeuren.”

De manager weet dat er ook door minderjarige TU/e-studenten bier is gedronken vorige week. “We hadden afgesproken dat wij bandjes zouden doorknippen bij misbruik. Ik heb het zelf niet gedaan, maar ik weet dat het enkele keren is gebeurd.”