Ondanks alcoholverbod vloeit bier rijkelijk tijdens intro Fontys

Tijdens de start van de introweek van Fontys wordt er volop bier gedronken. Ondanks een verbod om voor 16 uur alcohol te schenken, kochten studenten vóór 12 uur al blikken bier bij de Spar op de campus. Bij café Hubble zat het terras vol met drinkende en feestvierende introgangers.

foto Norbine Schalij

TU/e-studenten die de vorige intro meemaakten, kregen van hun intro mama's en papa's steevast te horen dat er voor half vijf geen alcohol mocht worden gedronken. Het alcohol-beleid was vooraf blijkbaar goed ingeprent bij de papa's en mama's, want op een enkele uitzondering na hield iedereen zich aan de regel.

Hoe anders is het beeld tijdens de start van Purple, zoals de introweek van Fontys officieel heet. Vroeg in de middag is het al druk op het terras van Hubble. Fontysstudenten van de technische opleidingen hebben een lijst met opdrachten. De papa’s en mama’s geven naar eigen zeggen het goede voorbeeld door een rondje te geven aan hun introkids.

Beleid bekend

Ze weten wel dat bier drinken voor 16.00 uur niet mag. “Er staat dat Fontys niet mag schenken”, weet een papa. “Maar Hubble tapt nu gewoon voor ons. Wij krijgen korting als studievereniging Innovum. Dat geldt voor ieder lid, maar nu zijn de meeste studenten nog geen lid en laten wij ons pasje zien.”

De mama’s waarmee hij samen een groep van 17 studenten door Purple leidt, vinden dat ze hun kids moeten leren wat een Eendje is, een meter bier in de vorm van een eend. “Ze worden gevuld met bier, maar cola mag ook. Iedereen is daar vrij in. We horen bij de kennismaking of de nieuwe studenten willen drinken of niet.”

De mama - met pils in de hand - die goed weet dat er om drie uur ’s middags geen bier gedronken mag worden: “Tsja, ik geef eigenlijk het slechte voorbeeld.” En dan gaat ze los door te scanderen: “Innovum, laat je likken”.

"Laat je likken", schreeuwen de aankomende eerstejaars terug. Daarna klinkt het over en weer:

“Een likje”

"Een likje"

“Twee likjes”

"Twee likjes"

Wat het betekent, laten de mama’s over aan de vrije interpretatie.

Bierkante meter

Een papa van een ander groepje laat de bucketlijst zien. Het groepje dat zoveel mogelijk opdrachten uitvoert, krijgt aan het eind van de week een prijs. “Dat is een 'bierkante' meter bier.” Hij checkt nog even of het inderdaad zoveel bier is als hij denkt. “Ja, dat is 121 biertjes.”

Een woordvoerder van Fontys zegt desgevraagd dat een vergelijkbaar alcoholbeleid als de TU/e van kracht is. Hij verwijst naar een webpagina waar staat: ‘Er wordt geen alcohol geschonken, doorgegeven of verstrekt aan minderjarigen. Dit is strafbaar.’ En: ‘Voor 16.00 uur wordt er ook geen alcohol geschonken op de activiteiten en mag het ook niet genuttigd of doorgegeven worden.’

“Het alcoholbeleid is bij iedereen bekend. Over het algemeen gaat het goed. Als studenten met alcohol worden gezien, dan worden ze erop aangesproken en volgen er eventueel sancties”, aldus de woordvoerder.

Hubble

De manager van Hubble community café laat weten dat de bar onafhankelijk is van het TU/e-beleid. Het landelijk beleid om niet aan 18- te schenken wordt strikt nageleefd, maar zodra de bar open is, om 11.00 uur, is er in Hubble bier te bestellen. “De verantwoordelijkheid ligt bij de klant.”

Bij de Spar hebben twee medewerkers verschillende gedachten over het alcoholbeleid. De één denkt dat de Spar op ieder moment alcohol mag verkopen, de ander denkt dat het vanaf 14.00 uur mag. De Fontysstudenten is het in ieder geval deze ochtend al gelukt.