Intro 2024 | Internationalisering TU/e in kaart gebracht

Ongeveer 30 procent van de studenten op de TU/e is niet-Nederlands. Van de instroom is meer dan 50 procent internationaal. Tijdens de introductie konden studenten bij Cursor met een speld prikken op de wereldkaart. Daarmee is de internationalisering van de TU/e letterlijk in kaart gebracht. Bekijk hier het resultaat.

Volgens de Business Intelligence-tool van de TU/e zitten er 13.069 studenten op de TU/e. Maar in dat cijfer is de uitstroom van afstudeerders en de instroom van nieuwe studenten nog niet meegenomen. Die cijfers zijn pas in oktober beschikbaar.

Afgelopen dagen kregen studenten tijdens de Welcome Day, de Campus Quest en de Campus Markt de gelegenheid om bij Cursor met een speldenprik hun herkomst vast te leggen op een grote wereldkaart. Dat leverde levendige gesprekken op en nieuwe ontmoetingen.

De wereldkaart trok veel nieuwsgierige studenten. Op de vraag 'waar kom je vandaan?' volgden namen van landen van over de hele wereld, van Noorwegen tot Nieuw-Zeeland en van de Verenigde Staten tot Japan. De meeste studenten komen nog steeds uit Nederland en de rest van Europa (met opvallend veel speldjes in Roemenië en Bulgarije) en Turkije.

Een eerstejaars Masterstudent verwachtte de enige te zijn om een speldje te prikken in het Afrikaanse eiland Mauritius... en dat bleek ook te kloppen. Een Chileense studente had ook verwacht de enige uit het langgerekte Zuid-Amerikaanse land te zijn, maar in totaal prijken er zes speldjes in Chili. Of het het haar gelukt is landgenoten te vinden is niet bekend. Een aantal Turkse studenten hadden meer geluk, want die kwamen er ter plekke achter dat ze allemaal uit Turkije kwamen en dat ze van Engels naar hun moedertaal konden wisselen.

De wereldkaart biedt een interessante weergave van de internationalisering van de TU/e. Cursor staat niet in voor de betrouwbaarheid van alle speldjes. Zo prijkt er een speldje in Bereneiland (Noorwegen), dat vanuit de Noordkaap halverwege Spitsbergen ligt. Volgens wikipedia zijn de enige inwoners van dit eiland negen medewerkers van een Noors weerstation...

land

# studenten