Fontys neemt maatregelen tegen alcoholmisbruik op TU/e-campus

Hbo-instelling Fontys neemt een serie maatregelen naar aanleiding van het alcoholgebruik van introductiestudenten tijdens hun verkenningstocht over de campus. Fontys gaat het interne toezicht op alcoholgebruik aanscherpen en legt financiële maatregelen op aan studievereniging Innovum van Fontys Engineering. Ook de kanotocht gaat niet door.

Gisteren bleek dat tijdens de introweek van Fontys, ook wel Purple genoemd, door introgangers van Fontys Engineering al voor de afgesproken tijd alcohol werd genuttigd. Op de eerste dag zaten veel studenten rond lunchtijd op het terras van Hubble bier te drinken. Zij waren toen bezig met het verkennen van de campus waarop zij komend collegejaar zullen studeren, in het Nexus-gebouw.

Maatregelen

Er staan twee duidelijke regels omtrent alcohol op Purples website. ‘1. Er wordt geen alcohol geschonken, doorgegeven of verstrekt aan minderjarigen. Dit is strafbaar.  2. Voor 16.00 uur wordt er ook geen alcohol geschonken op de activiteiten en mag het ook niet genuttigd of doorgegeven worden.’

Wim Pleunis, bestuurswoordvoerder van Fontys, laat weten dat de constatering omtrent het alcoholgebruik heel serieus wordt genomen. “Daarbij willen we benadrukken dat het over het algemeen tijdens de introductieweek heel goed gaat en dat de afspraken heel goed worden nageleefd.”

De maatregelen die Fontys Engineering dinsdagochtend heeft genomen zijn bedoeld om herhaling te voorkomen. Als sanctie wordt de kanotocht van dinsdagmiddag afgeblazen. Ook vraagt het instituut haar medewerkers om strikter toe te zien op de gestelde regels omtrent alcoholgebruik. Tenslotte wordt studentenvereniging Innovum financieel gekort. Hoe dat er uit gaat zien, is niet bekend.