800 nieuwe bewoners op TU/e-campus

De campus heeft er deze maand zo’n 800 nieuwe bewoners bijgekregen. De drie nieuwe accommodaties van woningcorporatie Woonbedrijf (Vestide), woontorens Pollux en Castor en laagbouw Terra, hebben na vier jaar hun deuren geopend.

Eigenlijk zouden Pollux, Castor en Terra - die samen ook wel ‘Haven’ worden genoemd - al in 2023 worden opgeleverd, maar door de gevolgen van de coronapandemie liep dit een jaar uit, aldus Hanneke Hofs, adviseur studentenhuisvesting bij Vestide.

Haven in het kort

Haven bestaat uit drie wooncomplexen. Woontorens Pollux en Castor, die beide gevuld zijn met eenpersoonsstudio’s, appartementen voor twee personen en groepswoningen. Laagbouw Terra bestaat uit enkel groepswoningen.

De kosten verschillen per woningtype. Studio’s zijn 24m2 en kosten je maximaal €844,66 inclusief. Appartementen zijn 36m2 en kosten je maximaal €936,61 inclusief (voor twee personen). En een kamer in een groepswoning is tussen de 14-17m2 en kost je maximaal €526,79 inclusief, en dan mag je natuurlijk gebruik maken van de gemeenschappelijke ruimtes van jouw groepswoning. Bij Nederlandse studenten ligt dit bedrag doorgaans iets lager doordat zij ongemeubileerd huren en daardoor geen 'inrichtingskosten' betalen (tussen de €32,95 en €59,09). Voor de zelfstandige woningen is het mogelijk om huurtoeslag aan te vragen, maar lang niet iedereen zal dit kunnen krijgen doordat dit ook van persoonlijke factoren afhangt.

Het adres van de nieuwe woningen wordt ‘Blauwe Loper’, vernoemd naar de 270 meter lange vijver die voor de wooncomplexen is aangelegd.

Tekst loopt door onder de video.

Bron | Woonbedrijf (Vestide)

Rondleiding door Haven

Bron | Woonbedrijf (Vestide)

Nederlanders welkom

In totaal telt de campus hiermee vijf studentenaccommodaties: Luna en Aurora - die al langer op de campus staan - en de drie nieuwelingen van locatie Haven. Luna is van een andere verhuurder, maar Aurora valt net als Haven onder Vestide. Een opvallend verschil is dat bij Pollux, Terra en Castor - in tegenstelling tot Aurora - ook Nederlandse studenten welkom zijn. “Aurora is alleen bestemd voor internationale studenten, dat is zo bepaald vanuit de TU/e”, aldus Hofs. Bij de bouw van Haven veranderde deze eis, in plaats van 100 procent hoefde nog maar 50 procent internationaal te zijn.

“Daar is het idee voor meer inzet op community ontstaan”, legt Hofs uit. “Je ziet dat studenten automatisch meer optrekken met studenten uit hun eigen land, waardoor internationals en Nederlandse studenten vaak gescheiden van elkaar zijn.” Extra aandacht voor community building zou deze eventuele scheiding onder de gemixte Haven-gemeenschap moeten voorkomen.

Community building

Voor meer onderlinge cohesie heeft Vestide een aantal concrete dingen gedaan. “Allereerst is de voertaal Engels, net als op de universiteit. En de groepswoningen zijn altijd een mix van Nederlandse en internationale studenten”, aldus Michiel Moelker, woonconsulent bij Vestide. Niet alleen in groepswoningen, maar ook per verdieping is deze visie doorgetrokken. Zo is er in de woontorens op iedere verdieping een mix van woonvormen (studio’s, appartementen en groepswoningen) en Nederlands-internationaal. “Zo voorkom je dat je een verdieping hebt met allemaal eenpersoons studio’s die elkaar niet opzoeken.”

Om de ‘community building’ verder te bevorderen zijn er in Haven ontzettend veel ontmoetingsplekken te vinden. Pollux heeft iedere verdieping een gezamenlijke woonkamer, Terra heeft verschillende gedeelde tuinen, en Castor heeft om de verdieping een themaruimte (variërend van een filmruimte, tot een spelletjesruimte, tot een muziekruimte).

Naast de gemeenschappelijke ruimtes voor bewoners van Haven, zullen er ook een aantal hotspots komen die voor alle campusgangers te bezoeken zijn. Zo krijgt woontoren Castor een eigen cafeetje op de begane grond. “We hebben het bestuur van Hubble gevraagd om ons te helpen bij het opzetten van dit café”, aldus Hofs. Ook is er de wens om nog meer horeca en winkeltjes op de begane grond van Castor te huizen, maar het is nog onduidelijk wanneer dit precies rond is en om wat voor ondernemingen dit zal gaan.

Al deze ideeën en initiatieven heeft Vestide niet zonder hulp opgezet. Gedurende het bouwproces van Haven is er namelijk nauw overleg geweest met studenten zelf. “Begin 2022 zijn we hier al mee gestart, tweeëneenhalf jaar voor oplevering”, zegt Moelker. In eerste instantie met huidige Vestide-bewoners, en in een later stadium met een 85-tal ‘Haven-ambassadeurs’ die nu ook Haven-bewoners zijn geworden. “Wij hebben ze echt over alles mee laten denken. Van het interieur van de woningen, tot de thema’s van de gemeenschappelijke ruimtes, tot manieren om studentenwelzijn te bevorderen.”

Verhuisdrukte

Sinds 5 augustus konden studenten officieel intrekken in hun nieuwe stekje. Tenminste, een deel van hen. Om de verhuisdrukte te verspreiden moesten nieuwe bewoners een dag en een tijdslot kiezen om te verhuizen. Deze verhuismomenten zijn uitgesmeerd over een drietal weken. “Zo proberen we enorme files bij de liften te voorkomen”, zegt Moelker. Ondanks het uitspreiden van de verhuizers werd er alsnog flinke drukte verwacht tijdens de verhuisweken. “Daarom waren we iedere dag met een enorm team ter plekke om ervoor te zorgen dat alles goed verloopt.”

Achter de schermen

Cursor vroeg een aantal kersverse bewoners van Haven om hun verhuisfoto’s te delen. Zie hieronder een verzameling daarvan.