Intro 2024 | Zonder drukte leren fietsen of spellen spelen

Maandagavond op de campus. Het Fluxveld stroomt vol met Introgroepjes voor het openingsfeest. Toegangscontrole, muziek van twee podia, en drinken halen bij een drukke bar. Maar ook verzamelen studenten voor fietsles op de parkeerplek ten noorden van Atlas en is er veel leven in Neuron. Daar ging Cursor kijken.

foto Maud Staassen

Op het alternatieve programma van Intro 2024, de Tranquilo Track, staan dit jaar fietslessen en spelletjesavonden.

De fietsles wordt bezocht door internationals met nogal uiteenlopende fietservaringen. Een Roemeen moet nog leren balanceren, twee Spanjaarden moeten oefenen met bochten maken en een groepje Indiërs heeft al ooit gefietst in Mumbai. Voor iedereen is er aandacht én een oefenfiets, hoewel de Indiërs na het introductie-deel van de les toch naar een feest gaan.

Tijdens die introductie vertelt student diversity officer Lara Hofstra over de fietsverkeersregels die er in Nederland zijn en ze tipt een website waarop ook de boetes staan die je krijgt als je je niet aan die regels houdt. Een samenvatting: maximaal met twee fietsers naast elkaar, haaientanden betekenen níet zomaar doorrijden, steek je hand uit, rijd niet door rood. En blijf alsjeblieft aan de rechterkant van de weg.

De studenten vertellen dat in India alleen door kinderen gefietst wordt. “Tot er een scooter of auto te gebruiken is.” Voor het praktijkgedeelte geeft Hofstra de studenten drie verschillende opdrachten. Enkelen moeten op het parkeerplein de balans en het remmen met handrem onder de knie krijgen, anderen gaan fietsen op de campus en twee studenten worden naar de Kruisstraat gestuurd, volgens Hofstra de moeilijkste fietsstraat in de buurt. Alles onder begeleiding en na een uur heeft nog niemand een ongeluk gehad.

Haken en tekenen

Ondertussen is het in Neuron druk en relaxed tegelijk. In de lounge zitten zes groepjes op een verschillende manier creatief te zijn. Er wordt getekend, gehaakt en genaaid. Drie jongens hebben duidelijk nog niet eerder een haaknaald gebruikt. De kettingsteek vergt nog de grootste inspanning, maar ze proberen het wél – en vinden het leuk. De jongen achter de naaimachine vertelt dat hij kleren naaien fijner vindt dan proberen te praten op een heel druk feest. De workshops worden gegeven door leden van Scala companions Glyph (waar studenten tekenen en schilderen) en Stitch (waar met textiel wordt gewerkt).

Gamen

Op de tweede verdieping zijn bijna alle tafels bezet. Er wordt gekaart, geschaakt en er zijn talloze bordspellen in gebruik en in voorraad. “Meer dan vijftig studenten zijn hier vanavond spellen aan het spelen”, vertellen leden van Knights of the Kitchen Table enthousiast. “En de LAN-party die commissie Teslan van studievereniging Thor houdt, heeft wel 25 deelnemers nu.” De sfeer is rustig en vrolijk, precies Tranquilo Track waardig.

Ook dinsdag en woensdag kun je leren fietsen. Verzamelen om 20.00 uur bij de Markthal. Gamen kan dinsdag en donderdag in Luna, woensdag in LAB-1 in de stad. De Knights zijn van plan om heel de donderdagnacht in Luna door te halen achter de bordspellen.