Intro 2024 | Geen flyers en goodies meer bij de Intro
Verenigingen en bedrijven mogen deze Intro geen flyers en goodies meer uitdelen aan eerstejaars. Het is onderdeel van de Sustainable Events Policy die dit jaar in het leven is geroepen. Vooral bij activiteiten als het Limbopad en de intromarkt moet naar alternatieven gezocht worden. En die zijn er genoeg.
Wie voorgaande jaren op de eerste dag van de Intro de campus opliep over het Limbopad, kwam daar vandaan met een stapel flyers in de hand. Veel van die flyers eindigden echter ook in de container en op de grond. “Zo zonde”, zegt Karine van den Wildenberg van het Facility Management Center. En al die flyers op de grond, dat past ook niet meer binnen een duurzame campus, vindt ze. “Duurzaamheid is een belangrijk speerpunt in de Strategy 2030 van de universiteit, daar is dit beleid ook uit voortgekomen in samenwerking met Go Green Office.”
Organisatoren pakken het nieuwe beleid serieus op, aldus Van den Wildenberg. Zo ook de Centrale Introductie Commissie (CIC). Onderdeel daarvan was contact opnemen met alle betrokkenen, waaronder verenigingen en bedrijven, vertelt Jochem Plegt van de CIC. “Die moesten even omschakelen, maar er was ook veel begrip. Ik dacht dat er ophef zou komen, maar ook bedrijven willen graag meedenken.”
Appels
Een grappig voorbeeld dat hij voorbij zag komen was van Euflex, op de Welcome Day, de vrijdag vóór de Intro. “Die hebben appels laten bedrukken. Als je goodies meteen opeet, dan zijn ze natuurlijk ook duurzaam.” En warempel, op het Limbopad is op maandagochtend ook vrijwel geen flyer te bekennen. Wél staan veel armen van eerstejaars wanneer ze voor het auditorium staan onder de stempels.
Artikel gaat verder onder de video.
Hoewel het ècht niet de bedoeling is dat er nog wat wordt uitgedeeld tijdens de Intro, zijn daar geen concrete consequenties aan verbonden, aldus Van den Wildenberg. “Als we ontdekken dat mensen zich niet aan de regels houden dan zullen we ze daar wel op aanspreken.” Iedereen controleren op het Limbopad lijkt haar echter onbegonnen werk. Het is wel voor iedereen de eerste keer dat deze regels gelden, voegt ze daaraan toe. Daarom werd eerder dit jaar bij de Career Expo bijvoorbeeld ook al besloten om nog niet te streng te zijn, omdat veel van wat er uitgedeeld zou worden al besteld was.
Fruitmand
In evaluaties zal er aandacht zijn voor de nieuwe regels. “We vragen wat organisatoren hebben gedaan, hoe dat ging en of ze nog tips hebben voor anderen.” Ook Plegt benadrukt dat het nieuwe beleid in de beginfase zit. “We moeten dit jaar ook zien wat mogelijk is en allemaal een beetje creatief zijn.”
Wie weet is er na het stickeren en flyeren nu een nieuwe traditie ontwaakt en kunnen Introlopers volgend jaar het beste een fruitmand meenemen naar het Limbopad.
Discussie