Intro 2024 | Binnenkijken bij Huize Anno 1826

Dinsdagavond eten de introgroepjes bij de papa’s en mama’s thuis en Cursor zag daarin een mooie aanleiding om weer eens bij een studentenhuis op bezoek te gaan. SSRE-dispuut Quare was gastvrij en nodigde ons uit voor een barbecue in een van hun huizen.

foto Maud Staassen

In de Amalia van Anhaltstraat staat Huize Anno 1826 en in de Gestelsestraat ligt Huize De Bron. Samen hebben ze 17 kamers voor de leden van “het illustere dispuut Quare”. Logisch dat de BBQ plaatsvindt in Anno, want daar is wél een tuin. Voor vanavond is het nog fijner dat daar ook een afdak is, de regen komt eerst met druppeltjes maar later met plenzen naar beneden.

Anno heeft meer tradities (talloze) dan woonkamers (géén). Dat laatste is niet echt een probleem, zes van de studentenkamers zijn er zo groot dat die een zithoek hebben. Er is zo’n sterke onderlinge band dat de mannen zonder probleem bij elkaar op de kamer komen om te chillen. “Er is altijd wel wat te beleven hier”, zegt Theije Bernaards die hier nu twee jaar (met plezier) woont. Weliswaar nog in een van de twee kleine kamers, maar ooit zal hij opschuiven naar een grotere. Het dispuut heeft zelfs een ‘doorloophuis’ voor mannen die na een x aantal jaar toch hun studie hoger op de prioriteitenlijst zetten dan hun studententijd, en dan naar een rustiger huis kunnen.

Tradities

De Quare-mannen tref je iedere nieuwjaarsdag (heel kort) aan in de Noordzee en zij houden ook ieder jaar een zeilweekend in Friesland. Ze carnavallen samen en volgen bijzondere huisregels.

Wie zijn huissleutel is vergeten en toch aanbelt, zal eerst voor de deur een ‘rietbak’ moeten trekken. Mogelijk dat die traditie ooit verdwijnt, want je hebt er een plastic rietje voor nodig. Dat rietje zorgt dat in het bierflesje lucht binnen kan, zodat het bier snel (in één guts) naar buiten kan. Twee dispuutsleden laten het ‘as we speak’ even zien en ja, in minder dan drie seconden is het bier opgedronken. Dan kom je toch nog snel binnen wanneer je zonder sleutel zit…

Andere regel: Anno-bewoners krijgen hun blauwe Bokma-das (ja, een blauwe das met het logo van destilleerder Bokma) pas als ze (als laatste opdracht van de kennismakingstijd) een huisdiner hebben verzorgd en daar een lullenpot hebben voorgedragen. Onverwacht moeten ze met drie speciale woorden een goede speech houden.

Vuurtje

Een veel specialere regel is die van de bokbijl. Het verhaal gaat dat wanneer de bokbijl (zie foto) op de grond valt, door stommiteit of doordat je er wordt ingeluisd, degene die dat liet gebeuren met de billen bloot gaat. En dan op het hakblok gaat staan, met (je gelooft het niet) vijf velletjes wc-papier tussen z’n billen. Er is altijd wel iemand met een aansteker en iemand die je bier aangeeft. Pas als je dat ge-ad hebt, mag je je handen gebruiken om het inmiddels brandende papier zelf weg te trekken.

Of het waar is hebben we (gelukkig) niet kunnen checken; de bijl bleef op het hakblok.