Internationale studenten proeven typisch Nederlands eten

Tijdens de Welclome Day van afgelopen vrijdag hebben internationale studenten voor het eerst kennisgemaakt met de Nederlandse keuken. "We zijn ons zeer bewust van het feit dat onze culinaire keuken niet van topklasse is", aldus organisator Lara Hofstra (ESA) tegen een groep van tachtig eerstejaars. Ze lijken het ermee eens te zijn.

De tafels bij Brownies en Downies zitten vol met internationale studenten, die willen proeven wat de Nederlandse keuken allemaal in huis heeft. De Dutch Food Tasting bleek populairder dan verwacht. "De bedoeling was twee groepen van 40 personen, maar uiteindelijk waren er in de eerste ronde 45 en in de tweede ronde bijna 80", zegt Hofstra. "Gelukkig heb ik extra eten ingeslagen."

"Dit is een culinaire ervaring", begint Hofstra. Op hun bord vinden de studenten beschuit met roze en blauwe muisjes en brood met hagelslag. Ze laat de studenten het woord 'hagelslag' herhalen. Vooral de G-klank blijkt nog lastig te zijn. "Dit is een typisch Nederlands ontbijt", vertelt Hofstra aan de studenten. Er klinkt wat ongeloof door de zaal. Studenten kijken elkaar aan alsof ze water zien branden. "Mooier kan ik het ook niet maken."

Zodra het beschuit wordt genuttigd, wordt het direct weggespoeld. Het grote glas met water is zeer welkom. “Het is een beetje droog", zegt een student als hij naar zijn beleving wordt gevraagd.

Tekst loopt door onder foto.

Koekhappen

De zoete lekkernijen zijn als volgende aan de beurt. "Wie is er bekend met koekhappen hier?", vraagt Hofstra. De studenten blijven stil. Ze legt uit hoe dit een gangbare activiteit is op kinderfeestjes. "Het is, ook weer vrij droge, koek die aan een draadje wordt ophangen. Met de handen op de rug moeten kinderen die dan proberen op te eten."

De studenten hoeven zover niet te gaan en krijgen het op gewoon een bordje. Ze krijgen naast ontbijtkoek ook ministroopwafels, speculaas en suikerbrood. Ondertussen wordt het verhaal van Sinterklaas uitgelegd. Zo worden de studenten voorbereid op de typische pepernoten, die tijdens intochten in december worden rondgegooid en weer worden opgeraapt door kinderen. Het strooigoed stond nog niet op het menu, maar studenten werden wel alvast voorbereid op de feestmaand wanneer de pepernoten massaal in de schappen te vinden zijn.

Tekst loopt verder onder foto.

Drop

In ronde drie krijgen de studenten roggebrood, drop (zoet en zout), en een spiesje met augurk, kaas en een druif. "Als je ooit uitgenodigd wordt op een verjaardag hier in Nederland, dan kan je dit verwachten", zegt Hofstra, doelend op het spiesje. "Je zit dan in een cirkel en je wordt nooit uitgenodigd tijdens etenstijd, want ze hebben geen zin om voor je te koken." Ook de bitterballen worden aangehaald. "Een Nederlandse delicatesse." Een aantal studenten knikt instemmend. Ze zijn al bekend met de bittergarnituur. De drop valt echter minder in de smaak. De antwoorden verschillen van ‘het smaakt naar medicijnen’ en ‘het is niet verschrikkelijk' tot ‘een unieke smaak’.

Studenten krijgen de vraag om het Nederlandse eten te duiden in één zin. “Eten waar al het plezier is uitgehaald”, reageert een groep. “Babyvoedsel dat je zelfs niet aan een baby wil geven”, roepen andere studenten.

Waterige ogen

“Het was een leuke ervaring”, reageert eerstejaars student Camila (Chemical Engineering) na afloop. “Al was het voedsel wat minder.” Ellie, die dezelfde studie gaat doen, voegt daar nog aan toe: “Deze proeverij heeft ervoor gezorgd dat we de Griekse keuken nog meer zijn gaan waarderen.” De Poolse student Bouwkunde Aleksandra vond de drop verschrikkelijk. “Mijn ogen begonnen er zelfs van te wateren, maar de stroopwafels maakten veel goed.” De Bulgaarse student July (Bouwkunde) vond de drop minder vies, maar het spiesje met een augurk, kaas en druifje waren lekkerder.

Vanwege het krappe budget was er geen ruimte voor 'echte' Nederlandse avondmaaltijden. “Eigenlijk stond er ook nog haring op het menu, maar daar was geen tijd meer voor om het voor te bereiden”, aldus Hofstra. “Volgend jaar gaan we hier mee verder, maar dan wel verspreid over meerdere dagen. Anders is het echt veel te druk.”