Achter de Schermen | Sanne ten Damme, Introductiecommissie

Het reilen en zeilen van een universiteit is geen sinecure. Er zijn heel wat handen nodig om alles op orde te houden, van administratie tot schoonmaak en van beveiliging tot technisch onderhoud. Wie zijn de medewerkers achter de schermen die zorgen dat alles op rolletjes loopt? Cursor zet ze in de schijnwerpers. Vandaag: Sanne ten Damme, lid van de Introductiecommissie.

foto Maud Staassen

De Centrale Introductie Commissie (CIC) zorgt ieder jaar opnieuw voor het uitdenken, opzetten en in goede banen leiden van de Intro. De CIC bestaat grotendeels uit studenten die een jaar lang hun best doen de Intro nóg mooier, beter en leuker te maken dan voorgaande jaren en daarna het stokje weer overdragen. Sanne ten Damme, masterstudent Biomedical Engineering, is dit jaar een van die studenten.

Hoe laat klok je in?

“Tijdens de Intro moet je er zijn voordat iedereen opbouwt. Dus op maandag begint het Limbopad om negen dus dan ben ik er om zeven uur al, en de andere dagen begint het om elf dus dan klok ik rond negen uur in.

In de maanden voor de Intro ligt het een beetje aan je voorkeur. Er wordt niet echt gezegd ‘om negen uur moét je er zijn’, het is vooral belangrijk dat je je werk afkrijgt. Ikzelf was vaak tussen negen en tien uur op de campus, en de laatste weken voor de Intro al tussen acht en negen.”

Tijdens de introweek is het meer dan fulltime, we zijn er allemaal 24/7 mee bezig

Medewerker CIC
Hoeveel tijd ben je er aan kwijt?

“Dat verschilt per periode. De CIC doe je in principe vanaf januari tot en met december. In het begin is het nog parttime, dan ben je vooral bezig met het doornemen van de evaluaties van vorig jaar en brainstormen over ideeën voor dit jaar. Naarmate je die plannen gaat uitwerken bouwen de uren ook steeds verder op. In Q4 wordt het echt een stuk drukker en de hele zomervakantie in aanloop naar de Intro is het fulltime. Nu tijdens de introweek is het zelfs nog meer dan fulltime, dan zijn we er allemaal 24/7 mee bezig zijn.”

Ik ben verantwoordelijk voor het programma overdag voor de bachelorstudenten

Hoe ziet je dag eruit?

“Binnen de CIC ben ik verantwoordelijk voor het programma overdag voor de bachelorstudenten. Dus het afgelopen jaar bestond voor mij vooral uit dat programma bedenken, regelen en voorbereiden.

En nu tijdens de Intro moet ik zorgen dat alle dingen die ik bedacht heb ook goed uitpakken. Maandag was ik bijvoorbeeld al om half zeven ’s ochtends hier voor de opbouw en begeleiding van het Limbopad, vervolgens moest ik door naar de Campus Quest, dan het avondeten en uiteindelijk de feesten. De hele dag bestaat eigenlijk uit alles dubbel checken. Weet iedereen waar ze moeten staan? Zijn alle materialen op de juiste plek? Zijn er genoeg vrijwilligers? Et cetera.”

Hoe ben je erin gerold?

“Ik was aan het begin van het collegejaar op zoek naar een combinatie van een baantje en een soort project waar je met gezellige vaste groep aan werkt. Ik had al goede verhalen gehoord van mensen die ik ken die vorig jaar bij de CIC zaten en toen heb ik gesolliciteerd.”

Je kunt echt je eigen ideeën uitwerken

Medewerker CIC
Wat is het leukste aan deze baan?

Ik vind het vooral leuk dat het afwisselend is. Elke dag is super anders. De ene dag ben ik bijvoorbeeld designs aan het maken voor de intro-app, de andere dag ben ik bezig met roosters.

En daarnaast kan je je eigen ideeën uitwerken. Bijvoorbeeld de Campus Quest of de gezamenlijke startmomenten, dat zijn allemaal dingen die ik zelf heb verzonnen - met hulp van de rest natuurlijk. Het is heel leuk om die vervolgens helemaal uit te werken en dan werkelijkheid zien worden."

Ik moet ook wel eens mensen teleurstellen

En minder leuk?

“Ik moet ook wel eens mensen teleurstellen. Bijvoorbeeld verenigingen die activiteiten aanvragen en die dan van de gemeente niet mogen of waar we geen vergunning voor kunnen krijgen. Dan moet ik dat slechte nieuws gaan brengen, dat is nooit leuk om te doen.

Ik probeer het dan wel altijd positief in te steken door meteen met ze mee te denken van ‘oké, wat kan dan wel?’.”

Hoe laat klok je uit?

“Tijdens de Intro? Heel laat. Ik ben dus verantwoordelijk voor het bachelorprogramma overdag, maar in principe is iedereen van de CIC de hele dag aanwezig omdat je ook bij anderen moet kunnen bijspringen. De feesten in de avond duren allemaal tot twaalf uur ’s nachts dus rond die tijd klok ik pas uit denk ik.”

Wat doe je als je uitgeklokt bent?

“We doen best vaak met de CIC leuke dingen in de avond. Laatst gingen we bowlen, en we eten vaak samen in de avond. En anders ga ik lekker naar huis en probeer ik nu zo veel mogelijk slaap te pakken voor deze weken.”