Wat gebeurde er deze zomervakantie?

Tijdens vakantieperiodes ligt de campus er altijd rustig bij, maar dat betekent niet dat er niks gebeurt. Zo werd de TU/e wereldkampioen in robotvoetballen, veroverde TU/e-alumnus Sander de Graaf zilver op de Olympische Spelen, en openden de nieuwe studentenwoningen van Vestide eindelijk hun deuren. Lees hier een samenvatting van alles wat er gebeurde deze zomer.

TU/e-alumnus wint zilver op Olympische Spelen

Sander de Graaf, TU/e-alumnus en lid van roeivereniging Thêta, zat deze zomer alles behalve stil. Hij was namelijk zo hard en zo snel mogelijk aan het roeien tijdens de Olympische Spelen in Parijs - en met succes. Samen met zijn teamgenoten won hij een zilveren medaille voor Nederland op het onderdeel Mannen Acht. “Tijdens de race was het gewoon heel hard gaan en hopen dat we het volhielden”, vertelt De Graaf na de wedstrijd aan Omroep Brabant.

Support kwam De Graaf niet tekort. “Alleen al van mijn roeivereniging (Thêta, red.) zijn er meer dan honderd mensen hier. Er zijn vrienden van mijn oude studentenhuis, mijn familie en mijn vriendin”, zegt hij in ditzelfde interview. Een deel van de aanwezige Thêta-delegatie had wel erg veel moeite gedaan om De Graaf aan te moedigen. Tien van hen kwamen namelijk - helemaal vanuit Eindhoven - op de fiets.

TU/e-team wereldkampioen robotvoetballen

Na elf jaar werd afgelopen zomer de RoboCup weer op eigen bodem georganiseerd. Van 17 tot en met 29 juli werd de campus overspoeld met allerhande robots. Tijdens de RoboCup werden er 17 competities gespeeld, verdeeld over vijf categorieën: voetbal, zorg, reddingsoperaties, junior en werk.

Tech United, bestaand uit (voormalig) TU/e-studenten, -promovendi en -werknemers, mocht zich voor de achtste keer op rij kronen tot wereldkampioen RoboCup Voetbal in de ‘Middle Size League’. Het TU/e-team speelde een overtuigende finale waarin het het Chinese team ‘BigHeroX’ met 6-1 versloeg.

Daarnaast deed Tech United mee in de competitie ‘@Home’. Een competitie voor zorgrobots die ervoor zorgen dat ouderen langer zelfstandig thuis kunnen wonen. ‘HERO’, de zorgrobot van Tech United, behaalde hier de vierde plaats.

Eerste sleutel nieuwe studentenwoningen overgedragen

De eerste (symbolische) sleutel van de drie nieuwe studentenaccommodaties op campus - Pollux, Terra en Castor - werd afgelopen juli overgedragen aan twee studenten; Fontys-student Femke Kusters en TU/e-student Merijn Savelkoul.

De directeuren van bouwbedrijf Heijmans en opdrachtgever Woonbedrijf (waar Vestide onder valt) en bestuurders van de TU/e waren allen aanwezig. “Zij hebben een praatje gehouden over hoe het proces is verlopen, wat ze van het eindresultaat vinden en dat het na vier jaar bijna zo ver is. Dat was heel leuk om te horen allemaal, en we hebben daarna nog een rondleiding gedaan door de toren waar ikzelf ga wonen”, aldus Savelkoul.

Savelkoul en zo’n 800 andere studenten nemen deze maand intrek in hun nieuwe stekje op de campus. De twee woontorens (Castor en Pollux) en de laagbouw (Terra) bevatten een mix van eenpersoons studio’s, tweepersoons appartementen en groepswoningen. Zelf heeft Savelkoul een studio in Castor weten te bemachtigen. Dat was volgens haar geen geluk. “Ik heb al ruim vier jaar wachttijd bij Vestide, dus dat mocht ook wel!”

Meisjesolympiade

Eind juli stond Atlas bomvol met bijna tweehonderd informatica-liefhebbende tienermeiden. Dit jaar was het namelijk de beurt aan regio Eindhoven om de jaarlijkse European Girls’ Olympiad in Informatics (EGOI) te organiseren. “Qua stijl is het vergelijkbaar met de Internationale Informatica-Olympiade. Het doel van EGOI is om jonge vrouwen een platform te bieden om hun interesse in informatica te vergroten en te verdiepen”, aldus Danai Bouri, Communicatieadviseur bij Mathematics & Computer Science (M&SC). In totaal waren er 195 deelnemers uit 56 verschillende landen.

De TU/e kreeg de eer om de openingsceremonie te organiseren. Hier werd onder andere een optreden gegeven door TU/e-dansgroep Panic at the Discord en heette M&SC-decaan Edwin van den Heuvel iedereen welkom. Na de feestelijke opening begon het ‘echte werk’. Drie dagen lang vonden de competitieonderdelen plaats in hotel Koningshof in Veldhoven, waar de deelnemers ook verbleven.

De week werd uiteindelijk goed afgesloten met onder andere een campus-speurtocht georganiseerd door de TU/e en een slotceremonie in Atlas. “Patricia Jaspers van EAISI opende de sloceremonie en de sponsoren en afgevaardigden van het Ministerie van Onderwijs deelden medailles uit aan de winnende teams. Eliška Macáková uit Slowakije was de beste deelnemer. Aan het eind van de dag was er een dj-set, die alle leerlingen aan het dansen kreeg in Atlas.”