Op de fiets naar de Olympische Spelen

Het was de afgelopen twee weken niet te missen: de Olympische Spelen. Om Sander de Graaf en Lisa Scheenaard - TU/e-alumni, Thêta-leden én professionele roeiers - aan te moedigen, ging een honderdkoppige delegatie vanuit roeivereniging Thêta naar de Franse hoofdstad. Tien van hen hadden wel een hele speciale vervoerskeuze: de fiets!

foto Fabian Lucas Luijckx

TU/e-student en voorzitter van Thêta, Fabian Lucas Luijckx, maakte onderdeel uit van dit minipeloton. “Het was heel snel besloten eigenlijk. We houden allemaal van fietsen, dus toen dachten we: waarom fietsen we niet naar Parijs?” In totaal fietsten ze drie dagen heen, bezochten ze de roeifinale (waar De Graaf zilver pakte), plakten ze er nog een dagje Parijs aan vast en fietsten ze weer drie dagen terug. “Twee jongens zijn niet mee naar huis gegaan maar besloten ter plekke om vanuit Parijs door te fietsen naar Rome”, zegt Lucas Luijckx lachend. “Ze zijn op dit moment nog steeds onderweg.”

Dag 1 - vertrek vanuit de Thêta-loods

Woensdagochtend 31 juli om 07.00 uur verzamelde het tiental bij de Thêta-loods om vanuit daar gezamenlijk te vertrekken. Omroep Brabant had inmiddels lucht gekregen van hun fietsplannen en was aanwezig om hun vertrek te filmen.

Omdat kampeerspullen wat lastig te dragen zijn op de fiets, ging er ook een busje mee. “Er zaten dus steeds negen jongens tegelijk op de fiets en eentje in de bus”, legt Lucas Luijckx uit. “Tenzij iemand er even klaar mee was, dan kon je pauze houden in de bus.”

Rond 17.30 uur die avond en met dik 170 kilometer in de benen bereikte het tiental hun eerste camping in de Belgische Ardennen.

Dag 2 - de Franse grens over

Dag twee van het avontuur begon met een hevige regenbui. “We hebben ons ontbijt in het wc-complex van de camping opgegeten en daar geschuild tot het enigszins droog was”, vertelt Lucas Luijckx.

Zelf was hij nog zo gesloopt van de eerste dag dat hij de eerste paar uurtjes in de bus is gaan zitten, bij de chauffeur van die dag. “We hadden al veel van ons eten opgemaakt en zijn toen samen extra inkopen gaan doen. Op zo’n dag fietsen verbrand je al snel vier- tot vijfduizend calorieën, dus eten gaat er supersnel doorheen.”

Na wat rust in de bus, een middagpauze en de zon die weer was doorgekomen sloot Lucas Luijckx zich weer aan bij de fietsers. In totaal legden de fietsers - die niet hadden gerust - ruim 160 kilometer af om uiteindelijk hun tentje op te zetten in het noorden van Frankrijk.

Dag 3 - de laatste loodjes

De derde en laatste dag werd er zo goed gefietst dat de groep al rond de middag Parijs naderde. “Toen ontstond het idee om niet direct door te gaan naar ons hostel (zo’n veertig kilometer van Parijs, red.), maar eerst het centrum van Parijs in te fietsen”, aldus Lucas Luijckx. “Tijdens de Olympische Spelen is het centrum namelijk volledig autovrij, en veel van de jongens wilden daarom een rondje fietsen op de bekende Arc de Triomphe-rotonde.”

Lucas Luijckx vond het zelf wel mooi zo en ging met het busje door naar hun hostel. De centrumgangers kwamen ruim drie uur later - maar wel met een ervaring rijker - ook uitklokken voor die dag.

Dag 4 - roeifinales

Dag vier, de dag van de roeifinales. “We kwamen om 09.00 uur aan bij de roeibanen, allemaal met onze ‘Sander de Graaf-shirtjes’ aan natuurlijk, speciaal ontworpen voor de Spelen.”

Het tiental pakte ook een paar andere roeifinales mee, maar ze kwamen vooral voor de Mannen Acht-finale waar De Graaf aan meedeed. “Eigenlijk hadden we kaartjes voor de C-tribune, maar tijdens Sanders wedstrijd zijn we stiekem naar de B-tribune geglipt. Dan zit je toch ineens honderd meter dichterbij.” De Graaf behaalde samen met zijn team olympisch zilver. “Gewoon zilver, echt super vet. Na de wedstrijd zijn we meteen naar Sander toegegaan om hem te feliciteren en foto’s te maken.”

’s Avonds ging de groep naar het TeamNL-huis in Parijs. Daar werden alle Nederlandse winnaars van die dag, inclusief De Graaf dus, gehuldigd. “Het is eigenlijk gewoon een groot feest”, zegt Lucas Luijckx. De avond werd afgesloten met het verenigingslied van Thêta. “Tijdens roeiwedstrijden is het traditie dat de voorzitter dit lied inzet.” Lucas Luijckx, de huidige voorzitter, zag zijn kans en zette midden in het TeamNL-huis zo hard mogelijk in. “Sander deed meteen mee, en al snel haakte vrijwel iedere aanwezige ‘Thêtaan’ (en dat waren er veel) ook aan. “Dat was echt het hoogtepunt van de avond.”

Dag 5 - dagje Parijs

The day after begon weer vroeg met een interview met Omroep Brabant op de camping waar De Graaf verbleef. “Iedereen was brak en had weinig geslapen, maar de sfeer was top.”

Om naast fietsen, feesten en roeiwedstrijden kijken ook nog van de stad te genieten ging de groep later die dag Parijs in voor een middagje ‘sightseeing’.

Dag 6 - en weer terug

Na drie dagen fietsen en twee dagen Parijs begon de reis terug. Voor acht van hen tenminste. Twee enthousiastelingen van de groep besloten nog een ‘stukje’ door te rijden naar Rome.

Dag 7 - pijntjes

Naarmate de dagen vorderden, speelden er steeds meer pijntjes op. “Er kwamen steeds meer mensen in de bus zitten”, zegt Lucas Luijckx.

Dag 8 - en weer thuis

Omdat de vermoeidheid er nu toch wel echt in begon te sluipen werd er bewust gekozen voor een kortere route die eindigde in Maastricht om vanuit daar de trein naar Eindhoven te pakken. “Rond drie uur ’s middags was ik thuis. Het enige wat ik nog heb gedaan is douchen en daarna ben ik meteen op bed gaan liggen”, aldus Lucas Luijckx.