Speeddaten met behulp van AI? Het kan op 6 en 7 mei

Op 6 en 7 mei vindt er een speeddate-avond plaats op de campus met een bijzondere twist: de matchmaking vindt plaats door middel van artificial intelligence. Studenten kunnen in twintig rondes op zoek naar een potentiële partner. Naderhand worden hun keuzes vergeleken met die van het AI-model.

foto iStock | Rendobjects

Het evenement wordt georganiseerd door drie studenten van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences: Fenna Schipper, Nanouk van Weerdenburg en Britt Janssen. Voor hun Bachelor Eindproject doen zij onderzoek naar hoe mensen met AI omgaan. Van Weerdenburg: “Ik ga het gebruiken voor mijn scriptie. Hierbij onderzoek ik of mensen eerder bereid zijn om AI voor dit soort doeleinden te gebruiken wanneer ze wel of niet eerder gebruik hebben gemaakt van andere AI-modellen, zoals ChatGPT. Maar ik ben vooral heel erg benieuwd of er matches gaan ontstaan.”

De studenten worden begeleid door hoogleraar Chris Snijders en postdoc onderzoeker Heleen Muijlwijk. Snijders legt uit dat studenten niet bang hoeven te zijn dat ze straks door een AI aan iemand gekoppeld worden waar ze zelf geen klik mee hebben. “We willen vooral kijken of zo’n rekenmodel kan bijdragen aan het maken van een keuze. Als jij nummer vier leuk vindt en het AI-model zegt vijf, dan blijft jouw keuze gewoon staan.”

Na de avond worden emailadressen uitgewisseld tussen mensen die aan hebben gegeven elkaar leuk vinden. “Het wordt gewoon een plezierige avond en we hopen dat mensen ook enthousiast worden van het idee dat een AI kan helpen bij het maken van matches. Zo’n kans krijg je niet vaak.”

Married At First Sight

Snijders doet al langer onderzoek naar de bereidheid van mensen om AI te gebruiken. Het idee om een speeddateavond te organiseren en daar een AI-model bij te gebruiken, kwam daarnaast door het populaire programma Married At First Sight. “Ik kijk wel vaker naar dat soort programma’s waar de wetenschap eigenlijk misbruikt wordt om matches te maken”, zegt Snijders doelend op het hoge entertainmentgehalte van het programma. “Dat riep bij mij de vraag op of we het ook serieus kunnen toepassen.”

Daarvoor vonden Snijders en de studenten een aantal datasets online, die al gebruikt zijn om speeddates mee te houden. “Studenten kunnen vooraf een vragenlijst invullen over zichzelf. Op basis van die informatie laten we het AI-model uitrekenen met wie ze een potentiële match zijn.” Dat heeft nog een bijkomend voordeel in vergelijking met reguliere speeddates. “Je kunt maar een paar minuten praten met iemand. Het is voorstelbaar dat een potentiële match beter te maken valt op basis van die vragenlijst dan een gesprek van vier minuten.”

Studenten kunnen zich aanmelden voor de speedateavond via deze link naar de vragenlijst. Daar moet wel een kleine kanttekening bij worden geplaatst. Snijders: “We focussen ons nu alleen op man-vrouwmatches. Dat zijn de meest voorkomende matches en daar is de dataset op gebaseerd.” Wel kunnen mensen met een andere geaardheid zich nog steeds aanmelden. “Als het storm loopt dan is het maken van andere soorten matches zeker mogelijk.”