Nieuwe AV-voorzieningen in het Auditorium
In de zomervakantie heeft het Auditorium een flinke make-over gekregen op het gebied van audiovisuele middelen. Alle zalen zijn uitgerust met nieuwe techniek en de control room is uitgebreid, waardoor het nu mogelijk is om colleges vanuit alle zalen tegelijk te streamen. Daarnaast is er deze week een pilot gestart met een nieuwe technologie die het mogelijk maakt om handgeschreven aantekeningen op het krijtbord om te zetten naar digitale.
Als je vragen hebt over de audiovisuele (AV) voorzieningen op de TU/e, dan moet je bij Robert van Ginkel zijn, Product Owner AV binnen het productteam Hybrid Education & Audiovisual Support (HEAVS). “Dat is een hele mond vol, maar het houdt in dat ik het eerste aanspreekpunt ben voor de hele organisatie als het gaat om vraagstukken met betrekking tot audiovisuele middelen, zowel in vergader- als onderwijsruimtes”, vertelt hij. “Met een multidisciplinair team, dat uit tien man bestaat, bestieren wij het AV-landschap op de TU/e. Dat multidisciplinaire team is ontstaan vanuit de TaskForce AV, waarin ESA, RE, FMC, OB en de faculteiten vertegenwoordigd zijn.”
Control room
Cursor stelde hem de vraag welke veranderingen het Auditorium heeft ondergaan, en dat zijn er nogal veel, zo blijkt. “Al voor de zomervakantie hebben we de Blauwe zaal en de Senaatszaal helemaal opgeknapt en alle techniek vervangen, omdat de technische levensduur verlopen was”, steekt Van Ginkel van wal. “Daarbij probeer je natuurlijk allerlei noviteiten mee te nemen. Dat gaat niet zozeer om nieuwe functionaliteit, maar vooral om een betere en efficiëntere techniek.”
Ook de overige zestien zalen in het Auditorium – acht boven- en acht benedenzalen – waren toe aan een opknapbeurt. “Daar is de volledige techniek afgelopen zomer vervangen”, vervolgt hij. Daarbij is vanuit het onderwijsbestuur het verzoek gekomen om de streamingfaciliteiten uit te breiden. “Alle zalen waren al voorzien van de juiste techniek – camera’s en audiosystemen – voor het streamen van colleges, maar dat was alleen mogelijk voor acht collegezalen tegelijk.”
De streamingtechniek wordt bediend vanuit de control room die zich boven in het Auditorium bevindt, niet ver van de redactie van Cursor. “In de zomervakantie is het AV-support, dat in de kamer ernaast zat, verhuisd zodat de control room uitgebreid kon worden. De capaciteit is opgeschaald naar zestien control-posities, waardoor het nu mogelijk is om vanuit alle zalen tegelijk colleges te streamen.”
Onafhankelijk AV-Netwerk
Ook heeft het Auditorium een eigen netwerk voor AV gekregen, vertelt Van Ginkel: “Als je audio en video over een standaard IT-netwerk voert, wordt de belasting van dat netwerk heel hoog, waardoor andere dienstverlening in het gedrang kan komen. Of omgekeerd kan het ook gebeuren dat audio- en videosignalen onderbroken worden wanneer het netwerk overbelast is, omdat bijvoorbeeld een piek in het verzenden van mails te hoog wordt. Daarom is er, in overleg met het LIS-netwerkteam, voor gekozen om in het Auditorium een eigen AV-netwerk te creëren”, legt hij uit. Het nieuwe AV-netwerk is volledig onafhankelijk en hierdoor minder storingsgevoelig.
Soms ontkom je er echter niet aan om het Auditorium-netwerk te verbinden met dat van de rest van de campus, bijvoorbeeld wanneer een evenement in het Auditorium live gestreamd wordt via de TU/e-website. Maar ook dat zal voortaan geen overbelasting opleveren, omdat de techniek van het Auditorium-netwerk is aangepast. “Traditioneel waren AV-apparaten rechtstreeks met elkaar verbonden. Door het toepassen van AV over IP is het mogelijk om via slimme schakelpunten controle te voeren op de audio- en videosignalen, waardoor we flexibeler en schaalbaarder zijn, zonder het overige netwerk van de TU/e te belasten”, legt Van Ginkel uit.
Het nieuwe netwerk heeft bovendien nog een voordeel: “We kunnen nu alle zalen makkelijker aan elkaar koppelen.” Dat komt vooral van pas wanneer het aantal studenten de capaciteit van een collegezaal overschrijdt. Door de zalen aan elkaar te koppelen en het videosignaal van de ene zaal naar de andere zaal te sturen, kan het overschot aan studenten het college vanuit een andere zaal volgen. “Dat kon al, maar dat kan nu nog makkelijker”, aldus Van Ginkel.
Van krijt naar digitaal
In de bovenzalen van het Auditorium is deze week ook een pilot gestart met een nieuwe techniek. Op de campus wordt nog veel met krijtborden gewerkt, vertelt Van Ginkel. “Veel docenten kunnen prima uit de voeten met moderne middelen zoals whiteboards en interactieve borden, maar er zijn er ook die aan krijtborden gewend zijn en deze willen blijven gebruiken, bijvoorbeeld voor lange wiskundige formules.” Om ook deze groep docenten te bedienen, is er in de zomer een nieuwe techniek neergezet in de bovenzalen waarmee handgeschreven aantekeningen op het krijtbord kunnen worden gedigitaliseerd.
“Camera’s hangen normaal gesproken achter in de zaal, dus als je een college streamt, zijn de aantekeningen op het krijtbord vaak onvoldoende leesbaar”, legt hij uit. “We hebben daarom een extra camera toegevoegd en speciale software aangeschaft die de docent wegfiltert en hetgeen wat op het krijtbord wordt geschreven digitaal maakt.” Zo ontvangen de studenten naast de video-opname ook de digitale aantekeningen en krijgen ze op die manier nog beter mee wat er in de collegezaal gebeurt.
“Deze technologie wordt op de Nederlandse universiteiten nog niet zoveel gebruikt, dus we zijn er best trots op en hopen daarmee onze studenten een extra service te kunnen bieden”, aldus Van Ginkel. De aantekeningen worden bovendien opgeslagen, waardoor ze beschikbaar blijven ook nadat de docent met een wisser over het bord is gegaan. “Dit maakt het een waardevolle toevoeging aan zowel het live volgen als het terugkijken van gestreamde colleges.”
De pilot zal na afloop van het eerste kwartiel geëvalueerd worden. “Daarvoor gaan we gesprekken met de docenten voeren, maar ook enquêtes naar studenten sturen. Dit zijn tenslotte de eindgebruikers die we hiermee willen bedienen”, vertelt hij. “Daarna gaan we kijken of we de technologie verder uit gaan rollen in andere collegezalen.”
Hybride onderwijs
Deze innovaties brengen de universiteit weer een stapje dichter bij het ultieme doel: volledig hybride onderwijsruimtes creëren die het mogelijk maken om colleges zowel in een fysieke ruimte als online te volgen, met behoud van dezelfde kwaliteit en de mogelijkheid tot onderlinge interactie. “De internationalisering van het onderwijs, allianties in EWUU- en EuroTeQ-verband maar tevens Challenge Based Learning en lifelong learning zorgen voor een groeiende behoefte om onderwijs op afstand te faciliteren”, stelt Van Ginkel. “Daarom zijn we nu aan het inventariseren welke zalen we in de komende periode met welke technologie gaan uitrusten en of ze volledig hybride moeten worden. We kijken goed naar waar behoefte aan is en wat we kunnen financieren.”
Alle onderwijs- en vergaderzalen volledig hybride maken is vooralsnog toekomstmuziek, zo geeft hij toe, maar er worden mooie stappen gezet op dit gebied. “Audiovisuele voorzieningen zijn belangrijk om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren”, besluit hij.
Discussie