Nieuw in Nederland: Nederlandse verkeersregels
Als je vanuit het buitenland naar Nederland komt om te studeren, komt er van alles op je af. Niet alleen een nieuwe opleiding, maar ook een compleet andere cultuur, taal en gebruiken. Wij maken je graag wegwijs in Nederland met een serie artikelen over typisch Nederlandse dingen. Deze keer leggen we je uit hoe het precies zit met Nederlandse verkeersregels.
Maximumsnelheid
Sinds maart 2020 mag je op Nederlandse snelwegen overdag (tussen 06.00 en 19.00) maximaal 100 km per uur rijden. Na 19 uur geldt er op veel plekken een maximumsnelheid van 120 km of 130 km per uur. Hoe hard je precies mag rijden wordt altijd aangegeven op borden langs de weg. In de bebouwde kom mag je maximaal 50 km/u rijden, maar je vindt er vaak ook zones waar een snelheidslimiet van 30 km/u geldt. Verlaat je de bebouwde kom, dan is de maximale snelheid in de regel 80 km/u. Op autowegen met een dubbele doorgetrokken streep met een groene vulling mag 100 km/u gereden worden.
Haaientanden
Waarschijnlijk is het je al opgevallen dat er op het wegdek weleens driehoeken staan. Vanwege de vorm worden deze ‘haaientanden’ genoemd en hun functie is om aan te geven wie er voorrang heeft wanneer twee wegen elkaar kruisen. Zijn de haaientanden met de scherpe punten op jou gericht? Dan moet je stoppen en voorrang verlenen aan de bestuurders op de kruisende weg. Vaak zie je haaientanden in combinatie met het verkeersbord in de vorm van een rode driehoek dat hetzelfde betekent. Zie je geen borden, stoplichten of haaientanden? Dan geldt de regel: rechts gaat voor.
Fietsers
Fietsers bewegen zich soms door de stad alsof ze altijd en overal voorrang hebben. Toch zijn fietsers officieel bestuurders en dienen zich daarom aan dezelfde voorrangsregels te houden als automobilisten. Als fietser moet je onder andere voorrang verlenen aan het verkeer dat van rechts komt en aan voetgangers die een zebrapad willen oversteken. Op de rotondes moeten fietsers goed op haaientanden en voorrangsborden letten, want niet alle rotondes hebben dezelfde regels. Daarnaast moet je fiets voorzien zijn van werkend voor- en achterlicht en mag je tijdens het fietsen geen elektronische apparaten zoals een smartphone vasthouden. Ook handig om te weten: ja mag op een fietspad met z’n tweeën naast elkaar fietsen, maar je moet ruimte maken als iemand je wil inhalen. Jouw plaats op het fietspad is rechts en inhalen doe je altijd links.
Rotondes
Een rotonde is een voorrangsweg, wat betekent dat je als bestuurder voorrang moet verlenen aan voertuigen die op de rotonde rijden. Er zijn rotondes met een enkele of meerdere rijstroken en turborotondes met verhoogde rijstrookscheiding. Op een turborotonde moet je al voor het oprijden van de rotonde de juiste rijstrook kiezen en kun je later niet meer van rijstrook wisselen. Bij het verlaten van de rotonde moet je goed letten op eventuele zebrapaden en/of haaientanden die aangeven dat je voorrang moet verlenen aan voetgangers en fietsers.
Alcohol achter het stuur
Als je in Nederland je rijbewijs haalt, ben je de eerste 5 jaar een beginnend bestuurder. Als beginnend bestuurder mag je niet rijden met meer dan 0,2 promille alcohol in je bloed, wat bij een persoon van 75 kilo op ongeveer 1 alcoholconsumptie neerkomt. Overige bestuurders mogen maximaal met 0,5 promille (ongeveer twee glazen) achter het stuur gaan zitten. Heb je meer alcohol op, maar niet meer dan 0,80 promille in je bloed? Dan krijg je een boete van € 300. Bij meer dan 0,80 en maximaal 1,00 promille bedraagt de boete €425, vanaf 1,01 promille betaal je € 550 en boven 1,15 promille € 650 euro. In Nederland zie je soms borden langs de weg met ‘Bob’ erop. Met de benaming Bob wordt in de Nederlandse voorlichtingscampagnes de persoon aangeduid die bewust nuchter blijft om zijn/haar vrienden veilig thuis te kunnen brengen, bijvoorbeeld na een feestje. Ga je met je vrienden met de auto op pad? Dan is het zaak om van tevoren te bepalen wie de ‘Bob’ wordt.
Meer weten over de Nederlandse verkeersregels? De brochure Verkeer in Nederland is vrij te downloaden en beschikbaar in verschillende talen.
Discussie