Brandweer, beveiliging en RRT gaan elektrisch
De TU/e-brandweer, beveiliging en het Rapid Response Team hebben recent een nieuw wagenpark gekregen en zijn overgegaan op elektrisch. Voor de beveiliging werd die stap al in 2014 gemaakt, maar nu geldt dat ook voor de brandweer en het RRT. De auto van het RRT-team heb je wellicht wel eens zien staan op de campus, vaak vlakbij een gebouw in plaats van op de gewone parking. Maar waarom hebben we die dienst eigenlijk en wat doen ze?
De RRT-auto heb je wellicht wel eens zien staan voor een gebouw, maar wat zit daar nou precies in en wat is de meerwaarde van zo’n team? Brandweerman Tim Schippers: “In de RRT-auto zit een uitgebreide set voor Eerste Hulp, maar bijvoorbeeld ook een tas met een spoelkit voor chemische verbrandingen, onderdeel van een zeer uitgebreide hulpkit toegespitst op de risico’s van deze campus, een AED en een stop-de-bloeding-kit. Overigens, alles qua eerste hulp wat in de RRT-auto zit, heeft de beveiliging ook in de auto. Na half vijf 's middags neemt de beveiliging in principe de taken over van het RRT, dus die moeten dan ook gewoon dezelfde uitrusting hebben.“
We hebben de brandweer, de beveiliging, de BHV’ers. Wat is dan nog de toegevoegde waarde van de RRT-auto? “De mensen van het RRT bestaan uit brandweermedewerkers en enkele BHV’ers die zich vooral toeleggen op de gebouwen zonder eigen BHV’ers, zoals een Neuron of Gaslab of gebouwen waar de huidige BHV bezetting onvoldoende is. Vaak kleinere gebouwen met veel minder gebruikers. Maar ze kunnen ook ter ondersteuning naar een groter gebouw gaan als daar meer hulp nodig is. Met de auto kunnen ze zich snel over de campus verplaatsen bij incidenten en zijn te allen tijde binnen vijf minuten ter plaatse.”
Het RRT is voortgekomen uit een pilot wat onderdeel was van de doorontwikkeling bedrijfsnoodorganisatie die in juli 2021 met succes is afgesloten. Hoofd van de brandweer Eric van der Heijden: “We hebben in 2019 gekeken: ‘hoe doen we het nu en hoe zou het beter kunnen, ook gezien de te verwachte ontwikkelingen voor de campus in de toekomst?’ Zeker voor het groeiend aantal gebouwen waar geen eigen BHV aanwezig was zochten we naar een oplossing en die vonden we in het RRT.”
Elektrisch uitrukken
De gewone voertuigen van de brandweer, beveiliging en RRT zijn dus vervangen voor duurzamere elektrische exemplaren, “behalve het uitrukvoertuig”, merkt Van der Heijden op. “Die ontwikkelingen zijn wat minder ver: ik ken slechts één elektrisch uitrukvoertuig. Dat rijdt in Amsterdam. Maar we staan er zeker voor open om het hier ook te gaan gebruiken.”
Toch zou bij de overgang naar zo’n elektrisch uitrukvoertuig het team nog niet van de diesel af zijn: het blusgerei werkt namelijk op een dieselaggregaat, ook in die elektrische voertuigen. “Dat is wel een beetje jammer”, zegt collega-brandweerman Schippers. “Maar misschien zouden ze daar op de TU/e wel iets op kunnen bedenken met zoveel slimme technische mensen. Het zou immers op de campus voor ons wel mogelijk zijn om bij gebouwen een stekker in te pluggen om te kunnen starten met blussen. En een uitrukvoertuig is eigenlijk niks meer dan een vrachtwagen met een pomp en blusattributen erin.” Toch is zo’n elektrische brandweerwagen met volledige bepakking aardig aan de prijs: 1,2 miljoen euro. En dat dan nog zonder elektrisch blussen.
Actieradius omhoog
Het laden van de brandweervoertuigen gebeurt intern bij de brandweer, dat van de beveiliging aan een laadpaal bij hen in de buurt. Maar gezien de vele ritjes moeten zij elk uur laden. Hoe vaak rukken de teams dan uit? Van der Heijden: “Gemiddeld drie keer per week.” Beveiliger Joop Antonissen: “En soms drie keer per dag of een week niet. Het is heel wisselend hier.”
Teamleider beveiliging Hay Becks: “De actieradius is door de jaren heen wel veel beter geworden. Ons eerste elektrische voertuig dat we aanschaften in 2014 kon in de praktijk maar 70 kilometer op een lading, zeker met al die korte ritjes van de surveillance. In de winter was het nog minder met de verwarming aan.”
Becks’ collega Antonissen die zich onder andere bezighoudt met auto-onderhoud, valt hem bij: “Ja, de auto die we nu hebben haalt zo’n 220 kilometer in de praktijk, maar in de winter blijft de verwarming wel best wat energie kosten.” De auto die de beveiliging in 2019 had aangeschaft is nu doorgeschoven naar het RRT. “Die auto reed eerst zo’n 600 kilometer per week en nu zo’n 30. Een perfecte herbestemming dus”, vindt Antonissen.
Discussie