- Student
- 14/06/2023
URE filmt eigen pad
URE is het oudste studententeam van de TU/e, maar (nog) niet het bekendste. Met de online serie The Road to URE wil het studententeam University Racing Eindhoven zijn naamsbekendheid vergroten. “Het zou jammer zijn als alleen autosportliefhebbers weten hoe hard wij werken”, zegt teamlid Jilez Aelbers die het project op zich neemt. Het twintigjarig bestaan van URE is een mooie aanleiding voor het uitbrengen van vijf video’s met verschillende thema’s.
“Te vaak wordt ons studententeam verward met Solar Team Eindhoven”, zegt Jilez Aelbers die in zijn derde jaar dat hij lid is van URE de rol van CFO vervult. “We willen nu duidelijk laten zien wat we doen en wat het voor inspanning kost om in één jaar een raceauto te bouwen.”
Om de serie te maken is er een team samengesteld, een draaiboek gemaakt en een filmbedrijf (Sommedia) in de arm genomen. Voor iedere aflevering is er een verhaal gemaakt dat laat zien welke problemen een studententeam kan tegenkomen en hoe daarmee te dealen is. De eerste video is afgelopen vrijdag gepubliceerd, de laatste is nog in de maak. Ze zijn hier te zien op YouTube.
“In de introaflevering nemen we de kijker mee door de geschiedenis van het team en hebben we een alumnus aan het woord die nu bij Toyota Gazoo Racing aan een ragewagen bouwt die meedoet in de top bij endurance wedstrijden zoals 24 Hours of Le Mans. Hij heeft die baan gekregen door zijn ervaring in ons team”, zegt Aelbers. Hier is het teammanager Fieke Wijnen die het verhaal vertelt. De andere afleveringen focussen ieder op een bepaalde fase in het jaar en hebben andere vertellers, allen bestuursleden van URE.
Ontwerp
Deel 2 gaat over de designfase. “Hier vertellen we over productmanagement en focussen we op mechanische aandrijving en de motorcontrole. Het verhaal dat hier speelt gaat over het werken met een enorme deadline. Die noemen we ‘design freeze’ en is ieder jaar al op 1 december.” Direct hierna start de productiefase, het thema van video 3.
Dit is de fase waarin het bouwen begint, in Momentum, bij het EPC of bij de partners. “We doen heel veel productie zelf. Dit jaar, bij het bouwen van de URE 17, werd het spannend toen we onverwacht geen carbonfiber gesponsord kregen. De bedrijven die ons rollen materiaal beloofden, kregen door corona financiële problemen en hadden het begrijpelijkerwijs zelf nodig. Wij hadden geen voorraad van een eerder jaar.” De oplossing zie je in de video.
Wedstrijd
Want de wagen is klaar, sneller en lichter dan ooit. URE probeert ermee te winnen in de internationale Formula Student competitie, in juli op het TT circuit in Assen. Pas daarna kan de laatste aflevering van de serie gemaakt worden die als thema competitie heeft. De aflevering daarvoor zal nog laten zien hoe een studententeam een evenement opzet waarbij haar product getoond wordt. De presentatie van de racewagen is door de jaren heen vaak gefotografeerd en gefilmd, waar het kan wordt dat historische materiaal verwerkt. In deze aflevering neemt de CFO zelf de kijkers mee door het verhaal.
Het is de eerste keer dat URE een videoserie maakt over haar werkwijze. “We hopen onze naamsbekendheid te vergroten. Dat brengt namelijk zoveel positieve effecten met zich mee. Meer begrip voor het vele werk, mogelijk meer aandacht van bedrijven, daardoor meer sponsoring, dan ook meer naamsbekendheid voor partners en zelfs voor de TU/e.”
Discussie