Slang Bouzo krijgt deze dierendag een muisje

In het ‘Prothok’ van studievereniging Protagoras van Biomedische Technologie woont Bouzo de slang. In een terrarium in de hoek van de kamer in Traverse houdt hij de leden van de vereniging gezelschap. In ruil krijgt hij veel liefde, een schoon hok en elke week een muisje – als het lukt om die te vangen, tenminste.

Wie de kamer van Protagoras binnenloopt kan het niet ontgaan: de vereniging heeft iets met slangen. Er hangt een slangenknuffel over een computer en er staat een in elkaar gesoldeerde slang op een terrarium, waarin een Rode Rattenslang tussen de houtsnippers door glijdt. Als het hok opengaat komt hij enthousiast naar buiten. Bouzo, de mascotte van de vereniging, houdt erg van knuffelen.

Dat is misschien niet verrassend, omdat hij een wurgslang is. Hij kronkelt zich om de hals van Sofie van Aalst, die dit jaar hoofdverantwoordelijke is voor de slang. Ze legt uit dat hij haar niet probeert te wurgen, maar zijn sterke spieren gebruikt om zich aan haar vast te klampen. “Hij is niet sterk genoeg om me te wurgen. En volgens mij ziet hij mij – hoop ik – niet als prooi.”

MuisCie

Opvallend is dat Van Aalst, net als veel andere leden van Protagoras, jonger is dan de 21-jarige Bouzo. Een oud-bestuurslid nam de slang al die jaren geleden mee uit zijn studentenhuis en gaf hem een nieuw thuis bij de vereniging. Elk jaar neemt een nieuwe commissie de zorg op zich. Ook is er een commissie die de levende muisjes gaat halen, die Bouzo wekelijks verorbert. En dan is er nog de onofficiële MuisCie, die tijdens de Algemene Leden Vergadering altijd vraagt om een minuut stilte voor de opgepeuzelde muisjes.

Dat er muizen moeten sneuvelen om de slang te voeden is soms wel lastig, vindt Thomas Renders, die vandaag ook aanwezig bij Bouzo’s feestmaal en voorheen aan het hoofd stond van de commissie. “Maar het is ook fascinerend om te zien. Het gaat zo snel. Als even niet oplet, is het al voorbij.” Toch gebeurt het ook dat de slang het niet voor elkaar krijgt om zijn prooi te grijpen. “Als de muizen te comfortabel worden kunnen ze zelfs aan hem gaan knagen”, vertelt Renders. Het is wel eens voorgekomen dat een muis twee maanden lang in een kooitje op het kantoor moest bivakkeren, omdat Bouzo geen honger had. En de kleine knaagdieren die de slang echt te slim af waren zijn zelfs als huisdieren in studentenhuizen beland.

Knuffelen

Ook op dierendag krijgt Bouzo een muisje. En leden mogen met hem komen knuffelen. Bouzo heeft veel fans, vertelt Van Aalst, die het zelf ook leuk vindt om de slang vast te houden. “Ik vind het heel gaaf om te voelen hoe krachtig hij is. En zijn huid voelt heel glad, helemaal niet glibberig, zoals ik oorspronkelijk dacht.” Iedereen mag in principe met de slang knuffelen, mits er iemand van de commissie bij is. “Dat is vooral om ervoor te zorgen dat mensen hem bijvoorbeeld op twee punten laten steunen en niet tegen zijn schubben in aaien.” Bijten doet de slang niet en hij heeft ook geen gif, dus daar maakt ze zich geen zorgen over. Hij is eigenlijk gewoon heel relaxed en heel lief, concludeert ze. Dat vindt ook Renders: “Als je naar zijn koppie kijkt dan heeft hij verrassend grote ogen en dat geeft hem een hele schattige uitstraling. Dat vind ik toch wel heel erg leuk.”

In het 'Prothok' van studievereniging Protagoras van Biomedische Technologie woont Bouzo de slang.

Slang Bouzo krijgt op dierendag een muisje