Student start petitie over basisvak Applied Physics

Uit onvrede over de zeer lage slagingspercentages bij het basisvak Applied natural sciences klopte Industrial Design-student Ramin Latify aan bij zijn examencommissie en bij de verantwoordelijke docent van het vak. Omdat hij geen afdoende antwoorden kreeg heeft hij samen met medestudenten nu een petitie opgezet. Twee van de eisen: toezicht op de kwaliteit van de tentamens door een onafhankelijke partij en transparantie over het slagingspercentage van het vak.

“Ik heb het tentamen nu al acht of negen keer gemaakt”, zegt vierdejaars Ramin Latify die de tel kwijt is geraakt, “en ik ben niet de enige”. Het basisvak is voor velen een struikelvak, maar dat uit zijn eigen analyse bleek dat de percentages zó laag zijn, noemt Latify schokkend.

“Op Canvas werd aangegeven dat het tentamen dat in februari 2022 is afgenomen, door 36 procent van de studenten gehaald is. De cijfers stonden ook op Canvas. Ik heb die geanalyseerd en kwam uit op een slagingspercentage van 32 procent. Over het hertentamen in april vond ik geen slagingspercentage op Canvas, maar wel de cijfers en kwam ik uit op slechts 16 procent.”

Latify diende een verzoek in bij de examencommissie van zijn eigen faculteit om de kwaliteit van het tentamen te laten onderzoeken. “Die commissie stuurde het naar de examencommissie van Applied Physics. Helaas kreeg ik geen inhoudelijk antwoord, maar een standaardmail terug.” Hij kreeg te horen dat er een Quality Assurance Officer bij AP is, maar op de mail die hij daar naar stuurde heeft hij vergeefs -een maand- gewacht. “Wel kreeg ik een bericht van de programmadirecteur Henk Swagten van AP dat ik geen inzage in het onderzoek zou krijgen. Het lijkt wel of ze iets te verbergen hebben.”

Ondoorzichtig

Het probleem met de tentamens is volgens Latify dat de vragen te moeilijk zijn. Ook ziet hij dat de collegereeks, die hij zelf tweemaal heeft gevolgd, niet de goede voorbereiding op het tentamen geeft. “Dat hoor ik ook van medestudenten.”

De vierdejaars student heeft met de verantwoordelijk docent André Duif contact gezocht maar deze gaf volgens Latify aan dat deze wél zijn zorgen deelt, maar niet het gesprek aangaat met individuele studenten.

Het gebrek aan transparantie zit Latify dwars. Het gaat hem niet zozeer om zijn eigen problemen, maar vooral om de honderden studenten die dit treft. Hoe dan ook loopt hij aantoonbaar studievertraging op door dit struikelvak. “Ik mag bij ID niet aan mijn Bachelor Eindproject beginnen als ik niet álle vakken heb gehaald.”

Met de petitie wil hij namens alle deelnemers van het vak vragen om streng toezicht op de kwaliteit van de tentamens door een onafhankelijke partij, transparantie over de resultaten, vooruitgang in het slagingspercentage en compensatie voor eventuele studievertraging.

Conceptuele vragen

Verantwoordelijk docent André Duif erkent dat het slagingspercentage afgelopen jaar zorgwekkend laag was. “De afgelopen twee jaar bestaan de eindtoetsen uit zowel conceptuele vragen als rekenvragen. Het idee hierachter is dat je nooit zelfstandig een rekenvraag kunt oplossen als je de achterliggende concepten niet beheerst. Analyse van de resultaten van die conceptuele vragen leert dat de concepten onvoldoende beheerst worden. Dat is zorgelijk en daaraan moet aandacht besteed worden.”

Toch is Duif van mening dat de moeilijkheidsgraad niet is toegenomen gedurende de afgelopen jaren. “De eindtoets van 3NAB0 wordt vastgesteld door het complete docententeam van het vak. Dat waren afgelopen jaar vier docenten die al meerdere jaren betrokken zijn bij het vak en dus een goede inschatting kunnen maken van de moeilijkheidsgraad.”

Transparant

In de petitie wordt gevraagd om supervisie op de kwaliteit en de waarborging ervan. Volgens Duif wordt daar nu al aan voldaan. “Ook wordt gevraagd om transparantie. Het vak valt onder het kwaliteitszorgplan van AP; het wordt gemonitord door de kwaliteitszorgmedewerker en de opleidingsdirecteur en doorgestuurd naar de examencommissie en de opleidingscommissie van AP. In die zin is het proces volledig transparant.”

Dat er vooruitgang in de slagingspercentages moet komen, vindt de docent een heel vreemde eis. “Dat kan een docententeam nooit beloven.”

Deel dit artikel