- Campus
- 02/12/2022
Zaak Huurcommissie tegen Camelot over Luna krijgt aanhouding
De zaak van 28 huurders van Luna tegen Camelot over oneigenlijke servicekosten krijgt aanhouding. De advocaat van de huurders krijgt uitstel om alle dozen met facturen van Camelot te bekijken en daarover een oordeel te vellen. Dat heeft de rechter 2 december gezegd in het Gerechtsgebouw in Eindhoven, waar de zaak plaatsvond. De zaak ligt bij de kantonrechter omdat Camelot het niet eens was met een eerdere uitspraak door de Huurcommissie.
De huurders zijn naar de Huurcommissie gestapt in verband met de servicekosten die volgens hen te hoog, niet passend en niet duidelijk genoeg waren. “Vanwege het feit dat Camelot het niet eens is met de Huurcommissie, is deze zaak voorgelegd aan kantonrechter”, zo opent de rechter. In de rechtszaal is de rechter volledig omringd door dozen en mappen met papieren. “Dat is de onderbouwing van de servicekosten”, zo stelt de advocaat van Camelot. In de zaak wordt de verhuurder nog altijd Camelot genoemd, ook al heet het bedrijf nu Plaza Resident Services (PRS).
De advocaat van Camelot vindt de hoge servicekosten in Luna logisch te verklaren: “het is een heel groot complex en er wordt veel schoongemaakt, er is een huismeester, er is elektra nodig. Alles is onderbouwd met facturen.” De advocaat die optreedt namens de huurders ziet dat anders: “Ik heb gezien de geringe tijd niet de kans gehad alles volledig door te nemen, maar ik haal er een paar punten uit hier in de rechtszaal. Waarom worden er servicekosten berekend voor CV-ketels, die horen tot de bakstenen en dus de kale huur. En kosten als het verwijderen van een spinnenweb voor een cameralens of het opruimen van braaksel horen niet voor de kosten van de huurders te komen.”
De documenten zijn door Camelot tien dagen voor de zitting aangeleverd, wat laat is, zo onderstreept de rechter. En dat is niet de eerste keer, zo zegt de rechter. “Mijn collega in Enschede heeft u hierover ook al eens op de vingers getikt.” Toch vindt hij dat ook de advocaat van de huurders duidelijker moet zijn: “wilt u nu meer tijd of wilt u een uitspraak in deze zaak?” De advocaat van de huurders heeft laten weten voor aanhouding te pleiten en Camelot heeft daar geen bezwaar tegen. Uiterlijk 26 januari moet de advocaat van de huurders schriftelijk aangeven op welke punten hij het niet eens is met de servicekosten in de dossiers, waarna Camelot nog vier weken krijgt om daarop te reageren, beiden zonder uitstel. Cursor zal de zaak verder blijven volgen.
Discussie