Drone Blue Jay helpt je uit de brand
Een drone die bij brand bewoners van een verzorgingshuis naar de nooduitgang leidt, terwijl de brandweer in aantocht is. Met dat doel voor ogen werkt studententeam Blue Jay samen met de brandweer en woon-zorgcentrum Sint Joris in Oirschot. Afgelopen vrijdag berichtte het team over de vorderingen tijdens hun - online - Interim Event.
Het zesde team van Blue Jay bouwt met zijn plannen voort op een idee van het team van vorig jaar, vertelt pr-manager Luuk Baltissen. “De brandweer vond het een goed plan en ook sponsoren waren enthousiast. Daarom hebben we besloten niet met iets volledig nieuws te komen, maar te proberen dit concept verder uit te werken.”
De gedachte is dat de drone altijd stand-by staat binnen het verzorgingshuis en als het ware de rol van bedrijfshulpverlener op zich neemt wanneer er brand uitbreekt. “Door gebrek aan personeel is ’s nachts vaak maar één verpleegkundige aanwezig, die volgens het protocol snel naar buiten moet om hulp te vragen”, legt Baltissen uit. “Onze drone gaat op zoek naar de locatie van de brand en probeert de bewoners daar naar de uitgang te begeleiden.”
Brandmelders
Het team werkt samen met woon-zorgcentrum Sint Joris in Oirschot en heeft inmiddels ook contacten met het bedrijf Mansveld, dat verantwoordelijk is voor de brandmelders en -deuren in dat centrum. Via wifi zou de drone namelijk van de brandmelder kunnen doorkrijgen waar het vuur zich precies bevindt, zodat de vliegende hulpverlener niet eerst alle vertrekken moet doorzoeken. Daar komt nog bij dat tijdens een brand in principe automatisch alle branddeuren dichtgaan, om verspreiding van de brandhaard te voorkomen. “Dat is ook een punt dat we met Mansveld gaan bespreken”, bevestigt Baltissen. “Uiteindelijk wil je dat de branddeuren opengaan voor de drone.”
Tijdens het online Interim Event (hier terug te kijken) was ook aandacht voor enkele technische innovaties. Zo is de drone stiller gemaakt en lichter zodat hij langer in de lucht kan blijven (nu zes tot acht minuten), zijn de propellers afgeschermd om schade en verwondingen bij botsingen te voorkomen en heeft de drone een expressiever ‘gezicht’ gekregen door toevoeging van pupillen aan de ogen op het beeldscherm. Met die ogen maakt de drone contact met de mensen die hij probeert te redden, legt Baltissen uit. “Die moeten de drone een prettige uitstraling geven. Het laatste wat je wilt is dat de bewoners van het verzorgingshuis ervan schrikken.”
Daarom wil Blue Jay die bewoners graag laten kennismaken met de drone, maar vanwege de coronarestricties is dat nu uiteraard lastig. “We hopen dat we eind april langs kunnen gaan, als alle bewoners en medewerkers gevaccineerd zouden moeten zijn. En daarvoor kan een verpleegster met wie we contact hebben de drone misschien al introduceren bij de bewoners.”
Lees verder onder de video.
Intussen wordt bij Blue Jay nagedacht over het toevoegen van spraak als communicatiemiddel, zodat de drone beter duidelijk kan maken wat zijn bedoeling is. Ook moet in de drone-app op een plattegrond te zien zijn waar de vliegende redder zich bevindt en zijn er plannen voor een basisstation voor de drone, zodat deze altijd met een volle accu kan vertrekken. Baltissen verwacht echter niet dat die punten al door het huidige team gerealiseerd kunnen worden.
Hij hoopt dan ook dat een deel van het team nog een jaar wil doorgaan. “Voor de continuïteit is dat wel belangrijk. Zelfs als alle kennis goed is gedocumenteerd, kost het als nieuweling veel tijd om je die eigen te maken.” En met een beetje geluk kan het team na de zomer ook weer fysiek samenwerken. De teamleden van Blue Jay hebben elkaar vanwege corona namelijk vooral veel online gezien. “In september zijn we met alle ruim twintig leden nog in een grote collegezaal bij elkaar geweest, maar daarna mochten we met slechts vijf personen in onze ruimte in gebouw Momentum. De teamspirit is nog goed, maar deze situatie is natuurlijk niet bevorderlijk voor de motivatie.”
Discussie