URE15 volledig uitgebrand tijdens testrit

De elektrische raceauto van University Racing Eindhoven, de URE15, is vrijdag 27 augustus volledig uitgebrand tijdens een testdag. De URE15 won begin augustus nog de competitie voor autonome auto’s in Barcelona. Coureur Bart van de Sande, die tijdens de testdag in de auto zat, kon het voertuig op tijd verlaten, geholpen door de vele veiligheidssystemen van de elektrische auto. Ondanks dat de brandweer snel ter plekke was, brandde de auto volledig uit. Iedereen was ongedeerd.

door
foto University Racing Eindhoven

Teammanager Dennis Gubbels vertelt dat vrijdagmiddag op het moment van accelereren tijdens een testrit op de testlocatie in het Belgische Lommel de auto schokte en stil bleef staan. Gubbels: “Kort daarop zag de coureur dat er rook uit de zijkant van de auto kwam, waarop hij binnen twee seconden naast de auto stond.” Dat is ook een eis die aan alle teams van Formula Student wordt gesteld, aldus Gubbels: een volledig ingesnoerde coureur moet er zelf binnen vijf seconden uit kunnen komen. “Daar oefenen alle coureurs ook intensief op en dat is hier gelukkig ook zeker gelukt.”

De URE15 brandde in slechts enkele minuten volledig uit. De inmiddels gealarmeerde brandweer, die snel ter plekke was, kon helaas niets meer doen om de auto nog te redden. Gubbels: “Met een infraroodsensor heeft de brandweer uiteindelijk nog gecontroleerd of ook werkelijk alles uit was, want het is vaak een hele opgave om elektrische voertuigen goed te blussen. Aansluitend hebben we de resten van de auto meegenomen naar onze werkplaats in Momentum op de TU/e-campus.”

Niemand raakte gewond tijdens het incident. Gubbels: “Hoewel lithiumbatterijen altijd risicovol blijven, hebben de veiligheidssystemen van de auto hun werk gedaan en verzekerd dat iedereen veilig wegkwam. Daarbij moet je denken aan talloze sensoren en vuurremmende onderdelen, zoals een speciale barrière tussen het batterijcompartiment en de coureur.” Dit is een van de weinige onderdelen die nog herkenbaar is volgens Gubbels. “Die barrière heeft dus duidelijk zijn werk gedaan en Bart geholpen met veilig wegkomen.” Verder zullen volgens de teammanager de resten van de wagen in detail geïnspecteerd worden om de brand te analyseren en er lessen voor de toekomstige systemen uit te kunnen trekken.

Drama

Gubbels noemt het een drama voor het huidige team. “We hebben vrijdag nog op de campus en via een online verbinding alle leden op de hoogte gesteld van wat er gebeurd was en vanzelfsprekend was iedereen geschokt.” Door de brand kan de bedankdag voor de partnerbedrijven van URE dit jaar niet plaatsvinden. Ook teamleden zouden nog de kans krijgen om in de auto te rijden, een mogelijkheid die nu niet meer geboden kan worden.

Een stuk vervelender is volgens Gubbels dat het aanstaande URE-team nu de URE15 niet meer ter beschikking heeft om nieuwe innovaties op uit te proberen. “Natuurlijk staat alle kennis die wij hebben vergaard met de URE15 hen wel ter beschikking. Deze kennis kan gebruikt worden tijdens de ontwikkeling en bouw van de toekomstige URE16. Echter is het natuurlijk heel fijn als je bepaalde zaken kunt testen met de voorloper, of als je onderdelen uit de oude auto kunt gebruiken die je op dat moment nog niet tot je beschikking hebt.”     

“Al met al was het een droevige dag”, aldus Gubbels, “waarbij het enige lichtpuntje is dat alle veiligheidsfuncties, zoals het vertragen van de verspreiding van vlammen, naar behoren hebben gewerkt. Maar dit was niet het einde van het seizoen zoals wij ons dat hadden voorgesteld. We vertrouwen er echter op dat we ook deze klap te boven komen en sterker kunnen terugkomen. Dat in samenwerking met onze partners en vrienden.”


Het team van University Racing Eindhoven kiest er in dit stadium voor om nog geen beelden van het uitgebrande wrak te delen met de media.

Deel dit artikel