Mark Bentum nieuwe dean Honors Academy
Mark Bentum, hoogleraar Radio Science bij Electrical Engineering, is sinds deze maand de nieuwe dean van de Honors Academy van de TU/e. Hij vervangt Ines Lopez Arteaga, die per 1 juli Lex Lemmens opvolgde als dean van het Bachelor College. Onder Bentums leiding zal de Honors Academy voortgaan op het ingeslagen pad als proeftuin voor onderwijsvernieuwing. De aanstelling is in principe voor vier jaar.
De kersverse dean, specialist op het gebied van apparatuur voor radiosterrenkunde, is sinds 2017 hoogleraar aan de TU/e. Daarnaast leidt hij nog een onderzoeksgroep aan het sterrenkunde-instituut ASTRON in het Drentse Dwingeloo. Ook heeft hij een MBA-titel van Nyenrode Business Universiteit op zak.
Bentum zal vooralsnog de ingezette lijn binnen de Honors Academy voortzetten. “Het honorsprogramma voor de bachelorstudenten is heel erg challenge based opgezet; dat is volledig in lijn met de visie van de universiteit, dus dat gaan we verder uitbouwen. Het honorsprogramma voor de masterfase is meer op het individu gericht. Met de inrichting daarvan wil ik het komend jaar met name aan de slag; wat mij betreft is persoonlijke ontwikkeling heel belangrijk.”
De nieuwe dean van de Honors Academy heeft het altijd jammer gevonden dat er in zijn studietijd aan de Universiteit Twente geen programma was voor excellente studenten, vertelt hij. “Ik heb destijds zelf geregeld dat ik voor mijn afstudeerstage driekwart jaar naar Amerika kon. Dat je aan de TU/e via de Honors Academy nu iets extra’s kunt doen, met zelfs een trainingsprogramma voor persoonlijke ontwikkeling, vind ik daarom fantastisch.”
Onderwijsvernieuwing
Een reden om Bentum aan te stellen als nieuwe dean van de Honors Academy, opgericht om de beste studenten extra uitdagingen en ontwikkelingsmogelijkheden te bieden, is ongetwijfeld de focus van de Academy op onderwijsvernieuwing - een thema waar Bentum naar eigen zeggen altijd al door gefascineerd is geweest. Eerder dit jaar ontving hij een Comenius Senior Fellowship van een ton voor onderwijskundig onderzoek.
Bentum: “We willen tijdens een vak al kunnen voorspellen of een student dat vak gaat halen, en identificeren op welk aspect het mogelijk mis zal gaan. De gedachte is om via tussentijds advies - besteed wat meer aandacht aan complexe getallen, of de achterliggende fysica, bijvoorbeeld - de slagingskans vergroten. Of dat überhaupt mogelijk is, gaan we onderzoeken. Daarvoor hebben we ook een bijdrage vanuit het TU/e Education Innovation Fund in het kader van het BOOST-programma gekregen.”
Elektronische dobbelsteen
De juiste onderwijskundige interventies kunnen grote gevolgen hebben, zo weet Bentum: “Ik geef samen met mijn collega Ramiro Serra het vak Electromagnetics II, dat bekendstaat als een van de lastigste vakken bij Electrical Engineering. Gemiddeld slaagde vijftien tot twintig procent van de studenten voor het bijbehorende tentamen. Dat is zeker in deze tijd natuurlijk niet meer acceptabel.”
De docenten hebben daarop besloten de studenten vanaf het begin actief aan het werk te zetten door ze voorafgaand aan het college pittige opgaven over de stof te laten voorbereiden, vertelt Bentum. “Studenten moeten aangeven welke opgaven ze hebben voorbereid, en met een elektronische dobbelsteen wordt bepaald welke hiervan ze in kleine werkgroepen voor het bord moeten uitwerken.”
Die prikkel bleek te werken: het slagingspercentage schoot omhoog naar zestig procent. “Dit jaar, toen het vak noodgedwongen online werd gegeven, waren de resultaten zelfs nog iets beter. De studenten hadden zich ook nog grondiger voorbereid, onder meer met PowerPoints voor de online presentatie. En de waardering van de studenten is ook hoog; we willen over deze methode daarom gaan publiceren.”
Discussie