Hoe bevalt TU/e-studenten het online onderwijs?
Thuis zijn is vrij zijn. Leren wordt geassocieerd met studieplekken in MetaForum of elders op de campus. Maar na een collegevrije week hebben TU/e-studenten hun studie weer moeten oppakken en thuis een ritme moeten vinden om de stof zelfstandig tot zich te nemen. Zonder de motiverende aanblik van blokkende medestudenten. Of dat lukt, vroegen we aan vier personen in verschillende fasen van hun studie.
Nog niet alles duidelijk: “We begrijpen het”
Niels Dusseldorp, bachelorstudent Bouwkunde, volgt op dit moment twee projecten, waarvan één zijn bachelor-eindproject (BEP) is. Over het verdere verloop van zijn BEP hebben hij en zijn projectgroepsgenoten nog veel vragen - maar ze hebben er begrip voor dat nog niet alles helemaal duidelijk is. “We zien ook wel dat docenten er met man en macht aan werken om alles goed te regelen.”
Het was afgelopen woensdag even wennen om met medestudenten en tutor via Zoom te communiceren, vertelt Niels. “In het begin was het een beetje komisch, hoorden we op de achtergrond een hond blaffen. We moesten even schakelen, maar daarna waren we heel productief. De vergadering verliep heel efficiënt.”
Vorige week had Niels een brainstormsessie met zijn groepsgenoten en al doende merkten zij hoe ze de online vergadering beter konden inrichten. “We konden niet, zoals we gewend zijn, de ‘gooimaaroptafeltechniek’ gebruiken en intussen schetsen. We zijn om de beurt aan het woord gekomen en hebben een lijst met afspraken en vragen opgesteld. Die structuur helpt.”
Niels is in zijn studentenhuis gebleven. Zijn huisgenoten storen hem overigens nauwelijks. “We werken overdag allemaal op onze kamers. ’s Avonds spelen we een spelletje en ‘s ochtends sporten we in de tuin.”
Niet de enige: “Het is voor iedereen passen en meten”
“Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel verschil merk wat leren betreft, het voelt alleen wel heel gek om de hele dag thuis te zitten”, zegt Anke Staal, eerstejaars Psychology & Technology. Thuis, dat is in Roosendaal bij haar ouders en waar haar broertje blijkbaar opeens geslaagd is voor zijn vwo-examen. Bovendien is haar vriend ook in Roosendaal en dat lokt. Ze heeft dit kwartiel drie vakken en die leert ze op haar slaapkamer aan een goed bureau.
“Voor één vak was de professor na vier weken al uitgevallen wegens hartproblemen en zouden we gastcolleges krijgen. Die hebben we nog tegoed, ik denk dat het een online gastcollege wordt. Voor de andere vakken bekijk ik slides en colleges die vorig jaar zijn opgenomen. Ik heb niet de ervaring dat ik een livestream volg.”
“Ik volg niet het rooster dat er voor ons eerstejaars P&T stond. Ik leer in mijn eigen tempo en maak mijn eigen leerdoelen per week. Morgenochtend heb ik een tussentoets, ik ben de hele week samenvattingen van de online slides aan het maken en zo leren bevalt me het best. En ik maak oude tentamens.”
Anke weet nog niet hoe de tentamens zullen worden afgenomen. “Of ik daarvan baal? Tja, de uni doet haar best. Het is nog nooit voorgekomen dat het niet op de campus kan. Alles wat ik weet, is dat één vak zeker doorgaat. Maar hoe? In plaats van meerkeuzevragen krijgen we iets anders. Open vragen? Met webcam? Dat zou ik wel vervelend vinden. Maar ik neem niemand iets kwalijk. Ik heb op Canvas gezien dat we zondag meer duidelijkheid krijgen.”
Mondelinge tentamens: “Best wel spannend”
Rosa Geveling is masterstudent bij Scheikundige Technologie. Als Cursor haar belt, neemt ze niet op omdat ze in realtime online zelfstudie zit die ze - uiteraard - niet zomaar kan stilzetten. Bij een tweede belletje zegt ze: “Live colleges online zijn best leuk. Het is in ieder geval goed geregeld.” Ze volgt, vanuit haar ouderlijk huis in Huissen, drie vakken dit kwartiel: één via video on demand, één live via Canvas Conference, bij de derde kreeg ze een PowerPoint met geluidsfragmenten opgestuurd.
Van één tentamen weet ze nog niet hoe het zal worden afgenomen, maar de andere twee zullen mondelinge versies zijn. “Dat vind ik best spannend. De docent ziet mijn reactie bij het horen van de vraag, mijn antwoord moet eigenlijk in één keer goed zijn en ik ben het gewoon - nog - niet gewend.” Er is afgesproken dat een tentamen twintig minuten duurt. Een hele klus voor de docenten, bij één vak zijn er zestig studenten, weet Rosa. Hoe zo’n reeks mondelinge tentamens met BigBlueButton loopt, is donderdag al geprobeerd bij ST. “Daar kwam uit dat het switchen van de ene naar de volgende student nog niet soepel gaat. Daarom ga ik maandag vrijwillig meedoen aan een volgende oefensessie.”
Afstuderen thuis: “Wennen dat er geen structuur meer is”
Myrthe Coppers zou begin juli afstuderen in Bouwkundes afstudeerstudio The Instrumental Building. “Dat is nog steeds de planning, maar mogelijk wordt dat wat later. Ik weet het nog niet, mijn prioriteit ligt nu niet bij een extacte deadline. Ik moet een nieuwe dagelijkse routine vinden. Tot nu toe zijn TU/e’s maatregelen vanwege corona zo vaak aangepast. Ik probeer me nu weer te concentreren op mijn werk.” Mocht ze uitstel nodig hebben, dan maakt ze zich daar nu geen zorgen over. “Ik heb fijn contact met mijn begeleiders, ik heb er vertrouwen in dat er een passende oplossing wordt gevonden.”
Je zou verwachten dat je je nu juist tweehonderd procent kunt inzetten, omdat veel andere activiteiten wegvallen, zegt Myrthe, “maar in de praktijk merk ik dat dit tegenvalt.”
De problemen die ze tegenkomt, gelden voor veel studenten. “Geen werkplaats in Vertigo, niet sparren met andere afstudeerders op vloer 5, niet snel een ideetje delen met mede-afstudeerders of begeleiders of een tekening printen. Samen met de groep proberen we er het beste van te maken. Dat we geen maquettes kunnen maken voor onze eindpresentatie, lossen we op met digitale illustraties. Feedback op ingestuurd werk krijgen we per telefoon, overleggen in de groep doen we met Zoom.”
Normaal was ze elke dag in Vertigo, nu werkt ze in haar studentenhuis waar zes anderen ook proberen een dagelijkse routine te vinden. “Na een eerste rommelige week pakt iedereen de studie weer op. We eten en lunchen nu meer samen dan voorheen.”
Discussie