Met diagnoseapparaat en waarnemingsmeter naar nationale FameLab-finale

TU/e onderzoekers Eriola-Sophia Shanko en Christian van der Krift zijn uitgeroepen tot de winnaars van FameLab TU/e 2020, met een diagnoseapparaat en een waarnemingsmeter. De winnaars gaan nu naar een KNAW Masterclass in wetenschapscommunicatie en zullen de TU/e vertegenwoordigen in de landelijke FameLab-finale die later dit jaar zal plaatsvinden.

door
foto Persteam TU/e

Een FameLab evenement is een wedstrijd in wetenschapscommunicatie. In slechts drie minuten moet een onderzoeker zijn werk presenteren op een manier die voor elk publiek begrijpelijk is. Het presenteren van dia's is niet toegestaan, maar er kan wel gebruik worden gemaakt van ondersteunende rekwisieten.

Vanwege de huidige Covid-19 situatie vond de TU/e voorronde van FameLab 2020 niet plaats in een theatersetting, maar op een onlineplatform voor webinars op donderdag 2 april. Tijdens het evenement, dat gepresenteerd werd door wetenschapscommunicatiemedewerker Barry Fitzgerald presenteerden tien onderzoekers van de TU/e hun vooraf opgenomen pitchvideo's aan een online publiek van meer dan tweehonderd mensen. Na elke pitch werd de onderzoeker geconfronteerd met vragen van een jury bestaande uit Dan Jing Wu (FameLab TU/e-winnaar 2019), Kees Storm (TU/e-onderzoeker) en Karlijn Meinders (BNR-journalist).

Nadat de tien onderzoekers hun pitches hadden gepresenteerd, werden er twee winnaars gekozen - een door de jury en een door het online publiek.

 

Jurywinnaar: Eriola-Sophia Shanko

De winnaar van de jury was Eriola-Sophia Shanko (Microsystems group, Werktuigbouwkunde) met haar presentatie "Swarming for diagnostics". In haar pitch sprak Shanko over het ontwikkelen van nauwkeurige, snellere en meer toegankelijke technologische tests voor de diagnose van ziekten. De sleutel tot haar diagnoseapparaat is het gebruik van magnetische microbolletjes die de kansen kunnen vergroten om een biomarker in een monster te detecteren. De juryleden selecteerden de winnaar op basis van de drie C's van een FameLab pitch - content, clarity (duidelijkheid) en charisma. Ze vonden dat Shanko op een charismatische manier presenteerde en dat de inhoud van haar verhaal heel helder was. Ook werd zij geprezen voor de manier waarop ze de vragen van de jury beantwoordde.

 

Publiekswinnaar : Christian van der Krift

Publiekswinnaar Christian van der Krift (Technische Bedrijfskunde en Innovatiewetenschappen) sprak over "Perceptual distance between parties in projects". Tijdens zijn pitchvideo gebruikte Van der Krift een speelgoedolifant om een verhaal te vertellen over zes blinde mannen die gevraagd werden een olifant te onderzoeken. Omdat de olifant groter is dan elk van de mannen, ervaren ze de olifant allemaal op verschillende manieren, wat tot conflicten leidt. Van der Krift beschreef een door hem ontwikkelde waarnemingsmeter die gebruikt kan worden om de ervaringen van zowel klanten als aannemers bij projecten te verzamelen, de dialoog op gang te brengen, ze hopelijk dichter bij elkaar te brengen en wellicht toekomstige mislukking van het project te voorkomen.

Cursor wijdde onlangs een artikel in de serie Sluitstuk aan het onderzoek van Van der Krift.

Deel dit artikel