Lightyear onthult prototype particuliere zonnewagen One
Lightyear, met enige fantasie een spin-off te noemen van Solar Team Eindhoven, heeft vanochtend vroeg zijn eerste particuliere zonnewagen onthuld. Voor een publiek van meer dan duizend man in de TheaterHangaar in Katwijk werd bij het ochtendgloren de ‘nieuwe zonsopgang’ gepresenteerd, volgens het bedrijf het begin van de toekomst van mobiliteit.
Avonturier Alastair Humphreys (National Geographic Adventurer of the Year 2012) opende de presentatie met een betoog over hoe zijn avontuurlijke lifestyle een gevaar vormde voor de planeet die hij zo lief heeft, de aarde. “Ik heb dat pas heel laat beseft en nog veel later willen geloven”, gaf de Brit eerlijk toe. Nu zoekt hij zijn heil in minder verre reizen. “Ik probeer nu plezier te halen uit micro-avonturen in plaats van grote reizen”, legt hij uit. “Geen lange fietstochten meer of met een bootje over de oceaan. Nee, ik spring nu van een brug in een lokale rivier en haal daar minstens zoveel plezier uit, wetende dat het de wereld veel minder schaadt.”
Voordat men overgaat tot de onthulling wordt er uitgebreid stilgestaan bij de ontwikkeling van de Lightyear One vanaf het moment dat Solar Team Eindhoven begon. De diverse Stella’s en Solar Teams komen voorbij.
Ook Carlo van de Weijer, directeur Smart Mobility aan de TU/e en inmiddels klant bij Lightyear, was op het podium aanwezig en gaf aan steeds verrast te zijn over hoe CEO Lex Hoefsloot hem zijn ongelijk bewees. “Toen hij begon met het bouwen van deze auto, had ik alweer twintig punten om hem erop te wijzen waarom dat niet mogelijk was. Ik geloof dat er daarvan inmiddels al vijftien zijn waarop hij gelijk heeft gekregen. Maar nu verandert dat: sinds een jaar ben ik klant en de klant heeft altijd gelijk”, zei Van de Weijer lachend.
Codewoord efficiëntie
Het codewoord bij Lightyear is efficiëntie. “Daarmee konden we al onze uitdagingen volbrengen”, zegt Hoefsloot. “Ons hele team is gespecialiseerd in het optimaliseren van prestaties van een auto. Dat heeft ervoor gezorgd dat we een sterke focus hadden op het optimaliseren van de efficiëntie en veiligheid. Het ontwerp van Lightyear One begon met een leeg tekenvel. We hebben ons dus niet laten leiden door conventies in auto-ontwerp, maar alleen door de natuurwetten.”
Het bedrijf vindt dat de wereld teveel bezig is met het repareren van een systeem dat in essentie niet werkt. “Het voornaamste doel van deze auto is verdergaan waar elektrische auto’s tekortschieten. De voornaamste reden waarom mensen geen elektrische auto kopen, is dat ze maar een relatief korte afstand kunnen afleggen met een volle batterij, terwijl er nog te weinig laadpunten zijn, blijkt uit onderzoek”, aldus Hoefsloot.
“Lightyear One heeft geen last van deze nadelen. De auto is ultra-efficiënt. Daardoor kun je een ongekende afstand van 725 kilometer rijden met een relatief kleine batterij. Daarnaast laadt de batterij zichzelf op met behulp van zonne-energie, waarmee je tot wel 20.000 kilometer per jaar kunt laden. Ook kun je gebruikmaken van gewone stopcontacten; met een gewone 230V-stekker kun je tot 400 kilometer per nacht laden. Dat is vooral mooi als je een roadtrip wilt maken, omdat je geen gebruik hoeft te maken van de elektrische laadinfrastructuur.”
Lightyear One
Op een ronddraaiend platform wordt de wagen gepresenteerd. Een jonge man stapt uit en trekt een surfplank uit de kofferbak. De vijfzitter draait door en aan het einde gaat symbolisch de achterdeur van de hangaar open: een nieuwe zonsopgang.
De One is een bijzondere verschijning. Met vijf vierkante meter aan zonnecellen van voor naar achter heeft de auto een donker dak. Verder valt de lengte van de auto op ten opzichte van de wielbasis, aangemerkt door Hoefsloot als een ruimte waarin een trade-off te vinden is. Hoe korter de wielbasis hoe minder gewicht nodig is voor de auto. Toch wil je wel een groot dak om zoveel mogelijk zonnecellen te huisvesten. Dat lijkt te zijn gelukt. Samen met de aerodynamische vormgeving maakt het de Lightyear One een elegante verschijning.
Belangrijk, zoals met iedere elektrische auto, blijft de range. Lightyear garandeert, zelfs onder de slechtste omstandigheden (bij -10 °C en met de verwarming aan) een range van 400 kilometer. Bij gunstigere omstandigheden zou dit op kunnen lopen tot 800 of 900 kilometer, terwijl de One volgens de officiële metingen 725 kilometer zou moeten kunnen halen. Volgens Lightyear maakt dit dat de One, inclusief pitstops, de snelste elektrische auto is om mee op roadtrip te gaan.
Prijskaartje
Als je een Lightyear One wil bestellen, zijn er naar verluidt al meer dan honderd gegadigden je voor. De overgebleven modellen van de eerste serie van 500 kunnen via de website van Lightyear worden gereserveerd voor €119.000. Levering wordt in 2021 verwacht. Bij LeasePlan kan de auto ook worden geleased voor €1.879 per maand.
Je moet er dus wat voor over hebben om je de zonnekoning te voelen, maar dat is volgens CEO Hoefsloot te verwachten. “Nieuwe technologie heeft altijd een relatief hoog prijskaartje. Daarom beginnen we met een exclusieve markt”, benadrukt hij, om vervolgens ook al een blik op de toekomst te werpen. “De volgende modellen die we gaan ontwikkelen, zullen een veel lagere aanschafprijs hebben. Daarnaast zijn we van plan om toekomstige modellen in te zetten als deelauto’s, waardoor de aanschafprijs kan worden gedeeld onder grotere groepen gebruikers.”
Discussie