‘Afvalauto’ Luca moet milieubewust rijden sexy maken
Embrace waste. Dat was de voornaamste boodschap bij de presentatie van TU/ecomotive van het design van haar zesde wagen: Luca. In een matig gevulde collegezaal in Atlas werd gisteren het ontwerp voor het eerst getoond en de nieuwe boodschap van het team toegelicht: we moeten, met z’n allen, beter omgaan met afval.
TU/ecomotive wil met iedere auto een bepaald maatschappelijk probleem aanpakken. Waar het team ooit werd opgestart met het doel om een nuttige en zuinige auto te bouwen voor de Shell Eco-marathon, stapte het team daar vorig jaar met Noah vanaf. ‘‘s Werelds eerste circulaire auto’ wordt nu opgevolgd door een sportiever model waarmee, zoals hoofd Design Tenjin Fujita tijdens de presentatie verkondigt, ‘milieubewust rijden sexyer moet worden gemaakt’. De auto bestaat voor een groot deel uit gerecycled afval. Het team heeft zich het doel gesteld om een bijdrage te leveren aan het verminderen van plastic afval en de vuilnisbelten die overal ter wereld ontstaan.
Daarvoor slaat TU/ecomotive onder andere de handen ineen met een Israëlische start-up, die huisafval verwerkt tot het zogenaamde ubq-materiaal waarvan de koets van de wagen is gemaakt, althans voor de helft. De andere helft wordt vervaardigd uit gerecycled polypropyleen. Ook gebruikt het team gerecyclede PET-flessen voor de sandwich-structuur en het vlas-materiaal (dat ze ook bij de eerdere auto’s gebruikten) voor de rest van de monocoque. Ook al zijn PET-flessen maar beperkt recyclebaar (tot zo’n tien keer), op deze manier wordt de cyclus in ieder geval verlengd, zo legt technisch manager Sietze Gelderloos uit.
Sportief jasje
De basis van de auto blijft verder grotendeels hetzelfde: een licht elektrisch aangedreven model, maar dit keer in een sportief jasje. Of het sportieve tweezittertje wellicht niet eerder het afvalprobleem versterkt, aangezien het toch eerder een auto lijkt die voor de hobbyrijder bedoeld is, betwist teammanager Van Wijk. “Zo zou ik het zeker niet zien. Als we kijken naar hoeveel mensen gemiddeld in de auto zitten, gaat dat om 1,6 persoon. Voor een groot deel van de ritten is dit dus prima. We weten dat veel mensen ook één keer per jaar meer nodig hebben om bijvoorbeeld op vakantie te gaan. Maar ik ben ervan overtuigd dat we allemaal een klein stapje terug moeten doen, om het klimaatprobleem te verhelpen.”
Het heeft even geduurd voor TU/ecomotive de radiostilte verbrak en dat had met name te maken met de ontwikkeling van de vorige wagen. “Bij Noah wilden ze afwerking verbeteren en daar was voor de presentatie geen tijd voor. Daarom is er een half jaar aan vast geplakt”, legt teammanager Matthijs van Wijk uit. Het team werkte vervolgens acht maanden aan het nieuwe design. “In februari zijn we met tien mensen weer begonnen en nu zijn we met zijn twintigen.”
Hoe het team ruchtbaarheid wil geven aan het project werd nog niet helemaal duidelijk. Wel is zeker dat een terugkeer naar de Eco-marathon niet tot de mogelijkheden behoort. “Over het algemeen heb ik gehoord dat die keuze nog steeds als de juiste wordt beschouwd”, zei Van Wijk daarover. “We hebben gezien dat onze laatste wagens niet meer deel hebben kunnen nemen. Het was altijd hinken op twee gedachten en we zijn tevreden met de aandacht die Noah afgelopen jaar heeft gehad en nog steeds krijgt.”
Wat het team dan wel gaat doen? Daar gaat het nog goed over nadenken. In juni 2020 moet Luca in ieder geval af zijn. “We hebben die datum als einddatum gezet: uiteindelijk zullen we toch echt weer moeten gaan studeren. Dan moet het klaar zijn. Dan willen we wel een promotietour doen, maar de precieze invulling daarvan is nog niet bekend. We willen de auto aan zoveel mogelijk mensen laten zien.”
Discussie