- Onderzoek
- 29/03/2018
Record Nuis met dank aan Eindhovens windscherm
Olympisch schaatskampioen Kjeld Nuis heeft gisteren op natuurijs in het Zweedse Luleå een recordsnelheid van 93 kilometer per uur gehaald. Dat lukte hem met behulp van een door de TU/e ontworpen windscherm, waarachter de schaatser in de luwte tot zijn topsnelheid kon komen.
Nuis had vooraf aangegeven dat de magische grens van honderd kilometer per uur wilde doorbreken. Dat lukte net niet, maar de 93 kilometer per uur is wel anderhalf keer zo snel als de topsnelheden die schaatsers op de snelste binnenbanen behalen. Hij schaatste achter een auto met een door TU/e-hoogleraar Bert Blocken ontworpen doorzichtig windscherm. Oud-topschaatser Erben Wennemars gaf vanaf de passagiersstoel aanwijzingen aan de Zweedse coureur Mikaela Ahlin-Kottulinsky, die de auto bestuurde.
Aan de hand van tests in de nieuwe windtunnel van de TU/e had aerodynamica-expert Blocken al berekend dat de theoretische topsnelheid op maar liefst 165 kilometer per uur ligt, vertelde hij gisteravond bij BNR Nieuwsradio. “Maar dat is puur vanuit aerodynamisch oogpunt gezien. Met een fiets kun je die snelheid dan ook daadwerkelijk halen; die hebben dan ook de beschikking over een versnellingsapparaat. Maar schaatsers moeten die snelheid ook daadwerkelijk met hun benen kunnen volgen.”
In het filmpje dat sponsor Red Bull van de recordpoging van Nuis maakte, is overigens te zien dat het bewegingsritme dan Nuis niet bijzonder hoog lag. De schaatser gaf na afloop aan dat hij het gevoel had dat hij nog harder kon, maar dat hij dan zijn schaatsen niet meer onder controle zou kunnen houden. Op beter ijs zou hij nog meer snelheid kunnen maken, zo denkt hij.
Slingeren
Bij de aankondiging van de poging, eerder deze maand, vertelde Blocken over het risico dat het windscherm bij een bepaalde snelheid zou gaan slingeren. Met het oog op de veiligheid zijn er daarom vooraf testruns uitgevoerd zonder de schaatser. “Toen bleek inderdaad de het scherm wat instabiel werd”, zegt Blocken nu. “Dat is gisteren nog opgelost door het scherm wat te verzwaren.”
Het hele systeem is op schaal (een kwart van de ware grootte) getest; Kjeld Nuis is dus niet zelf in de windtunnel geweest. “Als we dat hadden gedaan, hadden we ook de auto met windscherm in de tunnel moeten zetten, en dat paste net niet”, verklaart Blocken. Het scherm was drie meter breed, om de schaatser alle ruimte te geven voor zijn slag. “Precies aan de randen van de windluwe zone ontstaat namelijk veel turbulentie, daar moet je bij hoge snelheid echt niet inkomen.” Om de luchtstroming ook op ijsniveau minimaal te houden, was het windscherm voorzien van borstels die over het ijs sleepten, vertelt de hoogleraar.
Hobby
Blocken denkt dat Nuis bij een eventuele poging de honderd kilometer per uur wel kan halen. “Dat zal dit seizoen wel niet meer gebeuren, maar het kan alleen maar beter.” Hij staat persoonlijk wel open voor een vervolg. “Ik vind het erg leuk om te werken met zulke topatleten, en Kjeld is ook nog eens een zeer sympathiek persoon. Voor mij is dit meer hobby dan werk.”
Foto | Jarno Schurgers / Red Bull
Discussie