URE op koers voor competitief jubileumjaar
University Racing Eindhoven heeft vrijdagavond haar nieuwste elektrische raceauto gepresenteerd. Omdat het studententeam dit jaar vijftien jaar bestaat, werd er groots uitgepakt op het 18 Septemberplein. Met demo’s van oude voertuigen en uiteindelijk ook van de nieuwe racewagen werd het publiek in de binnenstad, ondanks het matige weer, goed vermaakt.
Voor het eerst sinds jaren heeft URE een rijdende wagen tijdens de presentatie. Hoewel deze iets later gepland is dit seizoen, ligt het team op schema. “We hebben inmiddels al 250 testkilometers kunnen maken”, vertelde teammanager Dennis de Niel, “normaal zaten we pas een maand later op dat aantal. We lopen in principe vijf weken voor op vorig jaar".
Lees verder onder de video.
Daarmee is eigenlijk gelijk de grootste vernieuwing in het kader van de URE13 wel besproken. Heel veel grote veranderingen zijn er namelijk niet aan de racewagen, los van de kleurstelling die dit keer iets meer wit bevat. Met een doorontwikkelde auto, die op het juiste moment klaar is, denkt URE toch goede zaken te gaan doen.
De Niel: “We hebben er in onze cyclus de nadruk op gelegd dat er veel getest werd: een-derde ontwikkelen, een-derde bouwen en een-derde testen, om zo te kinderziektes uit de auto te krijgen. Verder zitten de vernieuwingen dit jaar vooral in de motorkoeling, voertuigalgoritmes (waarmee de motoren worden aangestuurd, red.) en hebben we het chassis en de aerodynamica weer lichter gemaakt.”
Meer wedstrijden
Het komt goed uit dat URE dit seizoen wat eerder klaar is, want er staan meer wedstrijden dan ooit op het schema. Met races in Nederland, Hongarije, Duitsland en Spanje hoopt het raceteam weer hoge ogen te gooien.
In Assen haalde URE vorig seizoen, tijdens de eerste editie van Formule Student Netherlands, de beste resultaten en werd het derde. URE miste uiteindelijk een echt topresultaat door betrouwbaarheidsproblemen, anders had het een grote kans gehad op de overwinning. Dit seizoen is het team naar eigen zeggen dus beter voorbereid, al zal de concurrentie ook sterker zijn. “Er zijn dit jaar ook topteams die meedoen, maar we hopen toch zeker wel in de top-vijf te kunnen meedoen.”
Lees verder onder de foto's.
Om op alle evenementen in vorm te kunnen zijn, zijn de nodige maateregelen genomen. “Het is een hele drukke zomer, we hebben de nadruk proberen te leggen op veel voorbereidingstijd. Zo hebben we de wedstrijd van Oostenrijk laten schieten. Daarvoor hadden we ons wel gekwalificeerd, maar deze ligt iets te dicht op Duitsland”, legt De Niel uit.
Vertraging voor autonome auto
Tijdens de presentatie van de URE13 vrijdagavond is er geen teken van leven van het nieuwe grote project van het raceteam: de autonome auto. Het ambitieuze plan, waarin de doelstelling van dit jaar is om demonstraties te kunnen doen alvorens komende jaren te racen, heeft enige vertraging opgelopen.
“Het doel van de autonome auto was niet om tijdens dit evenement te rijden, maar wel tijdens de Dutch Technology Week. Het is een tweejarig project en omdat het volledig nieuw is voor ons, hebben we toch wel wat dingen onderschat. Het is ook een grote belasting voor het team, wat ten koste kan gaan van de andere auto. In de afwegingen heeft de normale elektrische auto de laatste tijd prioriteit gehad. Testkilometers daarmee zijn op dit moment het belangrijkste”, verklaarde De Niel, die wel aangaf dat de auto in augustus of september klaar moet zijn voor een demonstratie.
Van 9 tot en met 12 juli is de eerste wedstrijd voor URE tijdens Formula Student Netherlands. Van 18 tot en met 22 juli is vervolgens Formula Student East op het F1-circuit van de Hungaroring bij Boedapest. Van 6 tot en met 12 augustus staat de belangrijkste race van het seizoen op het programma: de Formula Student Germany en het officieuze wereldkampioenschap. Het jaar wordt afgesloten in Barcelona tijdens Formula Student Spain van 21 tot en met 26 augustus.
Discussie