Intro 2018 | Wakan Doe’k, dus ook een escaperoom

Het is een treurig en weinig hoopgevend beeld, het grote witte vel met daarop slechts twee neergezette tijden bij de escaperoom in de markthal. Het zijn de scores van de enige twee (van de tot dusver negentien) Introgroepen die deze dinsdag überhaupt binnen de deadline van tien minuten de escaperoom wisten te ontvluchten. Maar vooruit: op de valreep van de dag mag GEWIS-groepje 5, alias Wakan Doe’k, als laatste nog een dappere poging wagen.

Gloeilampen aan de muur, wat vage afbeeldingen, een dreigend aftellende digitale klok, een photobooth: een ogenschijnlijk onsamenhangende verzameling objecten siert het interieur van de escaperoom. De leden van Wakan Doe’k (als in: ‘wat ik kan, doe ik’) lijken volslagen stuurloos en op eigen houtje rond te vlinderen temidden van de verschillende aanwijzingen.

Maar Cursors fly on the wall heeft het volgens intromama Pim Booij hélemaal bij het foute eind, zo zal hij een paar minuten later - weer buiten - corrigeren. Booij spreekt van een volledig organisch proces binnen dit harmonieuze Intro-gezin, voor buitenstaanders nagenoeg onzichtbaar, dat nauwelijks sturing of opgelegde structuur behoeft. “We kennen elkaar immers ook al bijna twee dagen.”

Opwarmertje

Dat dit team in die amper dertig gezamenlijke uren al helemaal op elkaar is ingespeeld, mag duidelijk zijn als Wakan Doe’k na een indrukwekkende vijf minuten en zestien seconden weer buiten staat: een heel ruime anderhalve minuut sneller dan de beste groep tot dat moment. “We zijn dan ook wiskundigen”, voegt mama Booij er achteloos aan toe. De escaperoom van de Rabobank, een stukje verderop, was even daarvoor een mooi opwarmertje geweest; Booij zette er samen met een van zijn introkinders de derde snelste tijd van de dag neer.

De mobiele, tailor-made escaperoom is sinds kort eigendom van de Career Academy en het Skills Lab van de TU/e en beleefde vandaag zijn debuut als branding-middel voor de samenwerkende organisaties. Ze willen de unit, waarin onder andere het teamwork van spelers nadrukkelijk wordt getest, op meer evenementen gaan inzetten, maar ook gebruiken voor bijvoorbeeld teamactiviteiten van (groepen) TU/e-medewerkers.

Deel dit artikel