URE vijfde in Duitsland met ‘beste auto ooit’

University Racing Eindhoven (URE) kijkt met trots terug op Formula Student Germany - traditiegetrouw de belangrijkste wedstrijd van het raceseizoen. Het TU/e-team behaalde de vijfde plaats in het overall-klassement voor elektrische wagens. De Eindhovense ‘URE13’ is volgens de wedstrijdorganisatie de beste auto die de ploeg in zijn geschiedenis heeft gebouwd.

door
foto University Racing Eindhoven

Het beste team van Nederland en vijfde van de wereld. Alex Pap, chief financial officer van URE, benadrukt nog maar eens waarom het team dik tevreden terugblikt op ‘Duitsland’, waar afgelopen week in totaal 115 teams (waarvan 40 in de elektrische klasse) aan de start verschenen. De laatste keer dat het team op de Hockenheimring de top-vijf wist te bereiken, was inmiddels vier jaar geleden. Vorig jaar zetten de Eindhovenaren zelfs helemaal geen voet op het befaamde Duitse circuit, omdat het zich met de zogeheten registratiequiz niet had weten te plaatsen.

Hoog tempo

Volgens Pap zijn de prestaties van dit seizoen vooral te danken aan het hoge tempo waarin de URE13 afgelopen jaar is gebouwd. “Daardoor konden we al snel gaan testen en de kinderziektes eruit halen. Verder hebben we vooraf veel gesimuleerd op het onderdeel Endurance (de 22 kilometer lange uithoudingsrace waarmee tijdens Formula Student veruit de meeste punten kunnen worden verdiend - red.). We hadden daardoor ook echt het gevoel dat we deze zouden gaan uitrijden en dat we voor de top-tien konden gaan.”

Lees verder onder de foto.

Na Formula Student Netherlands in Assen, waar het team half juli de derde plek in het elektrisch klassement behaalde, had het team eigenlijk eerst nog Hongarije op de planning. URE besloot echter om die wedstrijd te laten schieten, resterende technische uitdagingen te tackelen en zich volledig te focussen op Duitsland. “Het hele team stond daar achter, de universiteit ook.”

Het bleek een wijze beslissing, getuige de behaalde resultaten in Duitsland én de nadrukkelijke lof van de organisatie voor de URE13. Pap: “We wisten al dat het een heel mooie auto is, dat horen we onder andere ook van oud-leden. De auto is mooi afgewerkt en vooral: betrouwbaar. Dat is wel het sleutelwoord.”

Pijnpunt

Mechanisch waren ook URE’s eerdere auto’s overigens al “redelijk betrouwbaar”, benadrukt Pap, “alleen qua elektronica nog niet. Vooral het altijd kunnen koelen van de auto, meer specifiek van de accu, was altijd een pijnpunt”. De URE13 heeft een breder accupakket dan zijn voorgangers, legt hij uit, “met meer ruimte tussen de cellen. Hierdoor kunnen we de batterij beter en continu koelen vanuit de lucht, wat er weer voor zorgt dat we op een hoger vermogen kunnen rijden”.

Lees verder onder de foto.

Maandag kwam het team terug naar Nederland, waar het zich gaat opmaken voor zijn derde en laatste wedstrijd van dit seizoen, volgende week in Spanje. Ook daar is de top-vijf het doel. “Na Duitsland hebben we natuurlijk goede hoop dat dat gaat lukken, maar het blijft een mechanische sport. Het is altijd afwachten of er geen gekke dingen met de auto gebeuren en hoe je daarop kunt inspelen.”

Hij benadrukt: “Het team is key, je moet op elkaar kunnen bouwen en samen de juiste prioriteiten stellen. Dat is vanaf het begin echt niet zonder slag of stoot gegaan; je moet elkaar en andermans manier van werken leren kennen en soms water bij de wijn doen. Maar dat is helemaal goed gekomen.”

Minder handjes

Met zijn vijfde plek in Duitsland is het team in elk geval alvast verzekerd van deelname aan de Formula Student Germany volgend jaar. De lat voor 2019 gaat, ondanks de prestaties en lof van deze zomer, overigens niet nadrukkelijk omhoog. “Onze fulltime crew wordt volgend jaar een stuk kleiner, we hebben dan veel minder handjes. Andere teams maken bovendien ook stappen vooruit, daar moeten we reëel in zijn.”

Deel dit artikel