"Waarom zou ik naar huis gaan zonder smartphone?"

De Amsterdamse techniekfilosoof Hans Schnitzler liet ruim honderd studenten een week zonder smartphone leven - en schrok van hun ervaringen. Ook NRC-journalist Wouter van Noort heeft zich verdiept in hoe de smartphone onze levens beheerst en vertelt hier binnenkort over aan de TU/e. Cursors videoverslaggever verrichtte intussen alvast wat 'voorwerk'.

"De tech-industrie streeft ernaar de technologie steeds intiemer te maken, zodat we langzaam in cyborgs veranderen. Op den duur zullen we misschien niet eens meer in de gaten hebben waar wij eindigen en de techniek begint", stelde Schnitzler eind september in Trouw, naar aanleiding van het verschijnen van zijn boek 'Kleine filosofie van digitale onthouding'.

Ook NRC-journalist Wouter van Noort dook in het onderwerp en publiceerde onlangs zijn boek 'Is daar iemand?'. Bij Studium Generale aan de TU/e vertelt hij op woensdag 18 oktober over zijn persoonlijke zoektocht, zijn bevindingen en over de individuele én maatschappelijke gevolgen van overmatig smartphonegebruik.

Videoverslaggever Collin Wagenmakers hield op uitnodiging van Cursor een mini-zoektocht en ging, zelf een etmaal iPhone-loos, de campus rond en in gesprek met anderen. En bleef plakken: "Ik wil niet zonder smartphone naar huis. Waarom zou ik naar huis gaan? Hier op de universiteit heb ik contáct met mensen." Zijn videoverslag vind je hieronder.