Aan TU/e 3D-geprinte fietsbrug geopend
Vandaag wordt in het Brabantse dorp Gemert een 3D-geprinte fietsbrug in gebruik genomen, die deze zomer in het Pieter van Musschenbroek Laboratorium van de TU/e is geprint. Het is wereldwijd de eerste 3D-geprinte brug die onderdeel is van reguliere infrastructuur. Een noviteit is bovendien dat men er in is geslaagd bewapening mee te printen in de vorm van een stalen kabel.
Een van de voordelen van het printen van een brug is dat er veel minder beton nodig dan is bij de conventionele techniek, waarbij een mal wordt volgestort. De printer daarentegen legt alleen beton neer daar waar het nodig is. Dat is gunstig, want bij de productie van cement komt veel CO2 vrij, en daarvan is bij geprint beton veel minder nodig. Een ander voordeel is de vormvrijheid: de printer kan elke willekeurige vorm maken. Ook zijn geen houten mallen meer nodig.
Een extra bijzonderheid is dat de onderzoekers in de groep van Theo Salet, TU/e-hoogleraar betonconstructies, erin zijn geslaagd een proces te ontwikkelen om wapening mee te printen. Tijdens het leggen van een betonstrook, voegt de betonprinter meteen een stalen kabel in. Met die kabels wordt de brug ‘voorgespannen’, zodat er geen trekspanning in het beton kan ontstaan, want daar is beton slecht tegen bestand.
Voorafgaand aan het printen van de ‘fullsize’ brug is afgelopen voorjaar eerst een schaalmodel (1:2) gemaakt. Toen die bestand bleek tegen een belasting van tweeduizend kilo, is halverwege juni begonnen met het printen van de betonnen elementen, die nu op locatie door bouwbedrijf BAM Infra aan elkaar zijn gelijmd om de zeven meter lange brug te vormen.
Klik hier voor een video van de NOS van de ingebruikname.
Bron: Persteam TU/e
Discussie