Masterclass piano, Jan-Pieter Rooij. Foto | Satyaki Chaudhuri

Masterclass piano: dansles voor de polsen

Wie piano speelt moet dat doen met het hele lichaam, en vooral vanuit de polsen. De studenten Jan-Pieter Rooij en Jan Heemstra, beiden lid van Quadrivium, kregen dat gisteravond keer op keer te horen van pianiste Mariana Izman. In De Blauwe Zaal gaf zij hen een masterclass onder toeziend oog van familie en medestudenten. “Laat je pols de adem brengen.”

“Chopin zei dat de polsen de longen zijn van een pianist. Dus ontwikkel de beweging van je polsen, dat is je ademhaling”, zegt Marina Izman. Ze heeft het publiek, voor het merendeel ook piano spelend, net verteld hoe blij ze is dat ze als dochter van twee wiskundedocenten aan een Moldavische universiteit, ook eens les mag geven aan een technische universiteit. Haar leerlingen zijn vandaag twee studenten van de faculteit Wiskunde & Informatica; Jan Heemstra (20) en Jan-Pieter Rooij (23).

Jan-Pieter speelt een stuk van de Braziliaanse componist Heitor Villa-Lobos. “Deze Choros 5 is een redelijk pittig stuk in een bijzondere stijl. Ik heb het een jaar of vier geleden geleerd en een handvol keren gespeeld tijdens optredens”, zegt hij vooraf.

Izman complimenteert hem met zijn zachte toets in het eerste -kalme- deel. Ze vraagt of hij wat moeite heeft met het middendeel dat zeer luid gespeeld moet worden. “Welke emotie past bij dit fortissimo?” “Agitatie en woede”, denkt Jan-Pieter en hij moet het opnieuw spelen. Nu met de focus op de rechterhand. “Geef je pols vrijheid, houd hem zo laag als je vingertoppen en articuleer met je vingers”, zijn de laatste tips van Izman.

In een wit T-shirt schuift na de pauze Jan Heemstra achter de piano. “Als ik dit T-shirt zou dragen, zou ik één van de acht benodigde bitjes krijgen om lid van GEWIS-dispuut Gepwnage te worden”, zegt hij in de pauze over het ontbreken van een jasje. Jan is begonnen met pianospelen zodra hij bij de toetsen kon en heeft sinds zijn zevende les.

Voor Mariana Izman speelt hij de zevende sonate van Prokofiev, waar hij al drie jaar op oefent. Zij noemt het een zenuwslopend stuk, “zelfs ik kreeg nauwelijks adem”, met een opvallend ritme waar de oorlogsretoriek vanaf spat. “Je speelde heel mooi, maar toch was je pols wat hoog. Je moet niet met je vingers op de toetsen slaan, maar het geluid uit de toetsen hálen. Dat is bijna onmogelijk, maar blijf oefenen.”

Izman, die zelf prestigieuze prijzen won en momenteel pianoles geeft in Londen, geeft enthousiast en vriendelijk feedback aan haar twee tijdelijke pupillen. Volgens Jan-Pieter organiseert ESMG Quadrivium af en toe evenementen speciaal voor de pianoleden omdat die minder vaak de kans hebben op te treden dan leden die een orkestinstrument bespelen of in een koor zingen. Na overleg tussen Studium Generale en de secretaris van Quadrivium, Jeroen Korsten, ontstond het idee van deze masterclass.