- Sluitstuk , Onderzoek
- 29/03/2017
Sluitstuk | Groener vervoer van bloemen
Bij het vervoer van bloemen en andere bederfelijke producten gaat snelheid vaak boven transportkosten en het milieu. De geavanceerde logistieke modellen van de Iraanse promovenda Maryam SteadieSeifi maken een milieuvriendelijker oplossing mogelijk door vrachtschepen en treinen helpen in te passen in het bestaande lucht- en wegverkeer, zonder dat dit ten koste gaat van de winst.
Nederland is de grootste exporteur van planten en bloemen van Europa. Een deel hiervan wordt in Nederland zelf gekweekt, maar veel tuinbouwproducten worden vanuit andere continenten ingevlogen om op één van de zes Nederlandse veilingen te worden verhandeld, vertelt Maryam SteadieSeifi. “Binnen Europa worden planten en bloemen vervolgens met trucks gedistribueerd, of per vliegtuig naar een ander continent getransporteerd.”
Snelheid is bij deze bederfelijke waar het sleutelwoord: bloemen, bijvoorbeeld, nemen elke dag zo’n vijftien procent in waarde af, vertelt de Iraanse. “Vervoer met vliegtuigen en vrachtwagens is simpelweg het snelst, en daarom wordt vrijwel uitsluitend voor deze transportmiddelen gekozen, terwijl deze relatief duur zijn en belastend voor het milieu.”
Het dure gesleep met bloemen lijkt
zijn langste tijd te hebben gehad
Al dat dure gesleep met gekoelde bloemen naar veilingen lijkt zijn langste tijd gelukkig gehad te hebben. De toekomst lijkt aan een vorm van ‘virtuele’ veilingen via internet, waarbij de producten al op de plek van herkomst worden gekeurd en verkocht. Daardoor hoeft een partij bloemen uit Peru niet altijd eerst naar Aalsmeer worden gevlogen, en vervolgens weer terug over de Atlantisch Oceaan naar een koper in de Verenigde Staten. Het project DaVinc3i van logistiekconsortium Dinalog moet de sector op die nieuwe situatie voorbereiden, en SteadieSeifi gebruikte het bloementransport als ‘casestudie’ voor haar logistieke modellen.
“Mijn modellen zijn in principe geldig voor alle transport van bederfelijke producten met meerdere vervoermiddelen”, legt de promovenda uit. “Het is alleen lastig om algemene conclusies te trekken, omdat de optimale oplossingen sterk afhangen de details van de situatie.” Hoe lang de producten houdbaar zijn, bijvoorbeeld, en onder welke omstandigheden ze kunnen worden vervoerd, maakt heel wat uit.
Meer valt te zeggen over de kratten, pallets en containers (de laadeenheden) waarin de producten worden vervoerd, en die na aflevering ook weer terug moeten. “Nu dienen die zo snel mogelijk teruggebracht te worden naar de zes veilinglocaties. Het blijkt echter gunstig om in Nederland hiervoor één centraal magazijn te bouwen.” Sowieso kunnen volgens SteadieSeifi alle betrokkenen binnen de sector profiteren van meer samenwerking. In plaats van de lege laadeenheden met vrachtwagens terug te vervoeren, kan worden gekozen voor veel grotere, gezamenlijke transporten met treinen en vrachtschepen. “Dat is veel goedkoper, en ook al heel gebruikelijk in andere sectoren.”
SteadieSeifi hoopt haar expertise na haar promotie in het Nederlandse bedrijfsleven in te mogen zetten. “Nederland is groot op het gebied van transport en logistiek; daarom ben ik ook naar Nederland gekomen om te promoveren. En ik ben dit land gaan waarderen. Inmiddels ben ik druk bezig met een cursus Nederlands, want het is nu tijd om echt te integreren.”
Discussie