TU/e hoopt op meer ‘happy losers’ met iLost

Je jas verloren na een borrel van je studievereniging? Een sleutelbos gevonden op ‘t toilet? De TU/e hoopt kwijtgeraakte items en hun eigenaars voortaan vlotter te herenigen via iLost. Gebouwrecepties registreren afgegeven gevonden voorwerpen voortaan via deze online dienst, waarbinnen anderen op hun beurt kunnen zoeken.

Bij de recepties van diverse TU/e-gebouwen passeren gedurende het jaar behoorlijk wat verloren en gevonden voorwerpen - van sleutels en pasjes tot oordopjes, telefoons en kledingstukken. Items werden tot dusver zoveel mogelijk genoteerd in een gedeeld Excel-overzicht dat alle recepties konden raadplegen.

Hoevéél voorwerpen dat jaarlijks zo ongeveer zijn, kan Danny van Es van Safety & Security niet zeggen, “dat verschilt enorm per gebouw”. Wél durft hij te schatten dat op dit moment niet meer dan een kwart van alle gevonden voorwerpen zijn weg terugvindt naar de oorspronkelijke eigenaar.

De TU/e werkt daarom sinds kort samen met iLost, de online dienst (inclusief app) van een gelijknamige Amsterdamse tech-startup met naar eigen zeggen ‘al 24.796 happy losers’. Het bedrijf bouwde in korte tijd een flinke klantenkring op - van bedrijven en gemeenten tot hotels, pretparken en evenementen. Particuliere individuen kunnen via iLost gratis gevonden items aanmelden of verloren items zoeken.

Peter Bloemers - sinds driekwart jaar hoofd Safety & Security en Locatiemanagement aan de TU/e - had op zijn vorige werkplek goede ervaringen opgedaan met iLost, vertelt Van Es, en ook aan de universiteit zag men er wel potentie in. Vorige week is het systeem voor de universiteit ‘ingeregeld’ en zijn receptiemedewerkers erin thuis gemaakt. Nieuwe verloren en gevonden voorwerpen worden voortaan hierin geregistreerd, maar ook eerder gevonden items van een zekere waarde zullen met terugwerkende kracht worden ingevoerd, zegt de beveiliger.

Hij benadrukt dat de TU/e het systeem nog aan het ontdekken is. Onder andere in het formuleren van de omschrijving en titel is het volgens hem nog zoeken naar de juiste balans: een potentiële eigenaar moet zijn verloren item kunnen herkennen, maar liefst wel nog wat aanvullende ‘controlekenmerken’ kunnen geven als bewijs dat een object ook echt van hém is. Via iLost kan vervolgens contact worden gezocht met de vinder om een en ander verder af te handelen.

Wie op de campus iets vindt, mag dat overigens nog altijd droppen bij de dichtstbijzijnde gebouwreceptie. “Vooral campuskaarten, ID-bewijzen en dergelijke kunnen we zo rechtstreeks bij mensen terugbezorgen. Bovendien liggen voorwerpen hier zeker zo veilig. Maar je mag het als vinder ook zelf in bewaring houden, dat is je recht. Wij krijgen wel graag de benodigde gegevens, zodat we weten wat er door wie gevonden is.”

Handdoek

Het Studentensportcentrum sluit, ondanks de grote dagelijkse stroom aan gebouwgebruikers, vooralsnog niet aan op iLost. “De spullen die zij vinden, zijn voornamelijk sportgerelateerd. Je kunt je afvragen of het de moeite is om een achtergelaten handdoek in iLost te zetten. Bovendien komen de meeste spullen daar vrij snel terug bij hun eigenaar.”

De TU/e is wettelijk verplicht om gevonden voorwerpen met een waarde tot 450 euro drie maanden vast te houden; meer kostbare items moeten een jaar worden bewaard. Daarna worden ze, bijvoorbeeld in het geval van kleding, gedoneerd aan het goede doel; andere items worden veelal vernietigd, zegt Van  Es. “Bijvoorbeeld sleutels en bankpasjes zijn in de tussentijd meestal alláng vervangen.”