- Student
- 29/06/2017
Oud-leden Solar Team komen met zonneauto Lightyear One
Startup Lightyear, voortgekomen uit het eerste Solar Team Eindhoven, wil in 2019 een commerciële zonneauto op de Europese en Amerikaanse markt brengen. De Lightyear One wordt een elektrische, vierwielaangedreven auto met zonnedak die achthonderd kilometer kan rijden op een volle batterij. Vanaf vandaag kan worden ingetekend op de auto, die 119 duizend euro (exclusief btw) gaat kosten.
Dankzij de zonnecellen op het dak, zou de Lightyear One in een zonnig klimaat maanden moeten kunnen rijden zonder opladen aan het net: de batterij wordt namelijk voortdurend bijgeladen door de zon. De gedachte is dat de auto daardoor bij uitstek geschikt is voor gebieden zonder een infrastructuur van laadstations, maar met veel zonuren. Tijdens langere tochten kan de auto 's nachts aan het gewone elektriciteitsnet worden gehangen. De Lightyear One zou in Californië jaarlijks een kleine twintigduizend kilometer kunnen rijden op alleen zonne-energie, in Nederland is dat de helft.
“Je kunt de Lightyear One zien als een elektrische auto die van de grond af aan opnieuw is opgebouwd om het beste van zonneauto’s en elektrische auto’s te combineren”, zegt Lex Hoefsloot. Hoefsloot was teammanager bij het eerste Solar Team Eindhoven, dat in 2013 met gezins-zonnewagen Stella in Australië de World Solar Challenge won, en hij is CEO van Atlas Technologies, dat hij met vier andere oud-teamleden vorig jaar oprichtte. Lightyear is de merknaam waaronder deze startup de zonneauto op de markt brengt: een lichtjaar is volgens de makers ook de afstand die we wereldwijd jaarlijks met fossiele brandstoffen afleggen.
Statement
De Lightyear One is een statement, vindt Hoefsloot. “We willen laten zien dat elektrische auto’s klaar zijn voor alle plekken op aarde. Het is de eerste stap in onze missie om elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar te maken.”
Ook Tessie Hartjes, TU/e-studente Electrical Engineering en relations manager bij Lightyear, benadrukt dat het luxe model een eerste stap is. “We willen eerst het merk neerzetten en dan de stap naar ontwikkelingslanden maken.” Lightyear hoopt daarmee hetzelfde pad te bewandelen als Tesla, dat na indruk te hebben gemaakt met de Model S nu ook betaalbare modellen elektrische auto’s op de markt brengt.
Volgens Hartjes is het de bedoeling dat de onderdelen van de auto worden gemaakt door gespecialiseerde leveranciers; alleen het in elkaar zetten van de auto, de assemblage, zal Lightyear zelf gaan doen. Voor daadwerkelijke productie is nog een kapitaalinjectie nodig. “Op dit moment hebben we een aantal kleine investeerders; we gaan praten met grotere”, zegt Hartjes.
Hoog op de poten
Een impressie van de Lightyear One is voor belangstellenden al te bewonderen in de vorm van een driedimensionaal virtueel model, vertelt Hartjes: “Met een virtual reality-bril kun je die op ware grootte bekijken.” Anders dan de zonnewagens van het Solar Team Eindhoven, zal het een redelijk conventioneel ogende auto worden. “Vrij hoog op de poten ook, zodat hij geschikt is voor slechte wegen in ontwikkelingslanden.” Maar dan met een zonnedak dat aan de achterkant is doorgetrokken om voldoende oppervlak te genereren.
Al voor de officiële lancering op donderdagmiddag, waren vijf Lightyear Ones besteld, zegt Hartjes. “We krijgen veel positieve reacties en hopen er snel meer te verkopen.” Het uiteindelijke ontwerp van de Lightyear One wordt begin 2018 onthuld. Naar verwachting kunnen de eerste exemplaren in 2019 worden geleverd in Europa en de Verenigde Staten.
Discussie