Eén milieuvergunning voor het hele TU/e-terrein

Voor het gehele TU/e-terrein kan straks met één milieuvergunning worden gewerkt. De oprichting van de Coöperatieve Vereniging Milieu TU/e Campus maakt dat mogelijk. Dat bespaart zowel de gemeente als de universiteit een hoop rompslomp en tijd. Wethouder Mary-Ann Schreurs reikt de vergunning op 7 september officieel uit op de TU/e.

Als een faculteit op dit moment iets in een lab wil wijzigen of wil bijbouwen dat moet voldoen aan de milieuwetgeving, moet per geval bekeken worden of het is toegestaan en of het valt onder de bestaande vergunning van de desbetreffende faculteit. Dat betekent een tijdsinvestering aan de kant van de faculteit, die de aanvraag moet indienen bij de gemeente, en het kost de gemeente tijd, want die moet de aanvraag controleren. Tijd die de onderzoeker in kwestie vaak niet heeft, want die wil snel aan de slag kunnen met een nieuwe opstelling.

Met de oprichting van de Coöperatieve Vereniging Milieu TU/e Campus ligt de weg open om te gaan werken met één milieuvergunning die voor het gehele TU/e-terrein geldt. “Op 1 juni is die coöperatieve vereniging opgericht door de TU/e, Fontys en DIFFER”, zegt Floor van der Heijden, hoofd van de afdeling AMVS (Arbo, Milieu, Veiligheid en Straling). “Coöperatief, want naast de TU/e, Fontys en DIFFER vallen ook alle andere instellingen en bedrijfjes die zich hier bevinden of die zich in de toekomst nog op ons terrein willen vestigen, onder deze vergunning.”

Van der Heijden vertelt dat de eigen medewerkers van AMVS in de toekomst gaan controleren of aanvragen vanuit de faculteiten vallen onder de overkoepelende vergunning. “Wij gaan een beheerssysteem opstellen en daarbij zelf deelvergunningen uitgeven aan bedrijven en faculteiten op de campus. We worden daarbij deels bijgestaan door mensen van de High Tech Campus, waar men al langer op deze manier werkt. De gemeente zal controleren of ons beheerssysteem voldoet en steekproefsgewijs controle uitvoeren, maar gaat niet elk detail zelf nog controleren.”

Volgens haar zijn de grootste voordelen straks dat er een beter overzicht is van wat er allemaal aan milieutechnische zaken plaatsvindt op de campus en het is dan mogelijk om veel sneller in te spelen op veranderingen op onderzoeksgebied. “Onze wetenschappers hebben namelijk steeds meer behoefte aan die snelheid.”