Archieffoto | Bart van Overbeeke

TU/e weer actief tijdens Weekend van de Wetenschap

De Zaale op het TU/e-terrein wordt tijdens het Weekend van de Wetenschap, op zondag 8 oktober, omgetoverd tot een wetenschapscorridor tussen het Auditorium en DIFFER. Daarmee doet de TU/e voor het eerst in zes jaar weer mee aan het landelijke evenement - noem het een TU/eXperience nieuwe stijl.

Voorgaande jaren werd de TU/eXperience, daarvoor bekend als de Publieksdag, gehouden tijdens de Dutch Technology Week in mei. Vorig jaar was daarop een uitzondering toen de activiteiten werden geplooid in het Dream & Dare-festival ter ere van het zestigjarig jubileum van de universiteit.

Vanaf nu kiest de TU/e ervoor om aan te sluiten bij het landelijke Weekend van de Wetenschap. Science Center NEMO organiseert het ieder jaar met geld van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De TU/e wil eens in de twee jaar meedoen.

TU/eXperience 2017 borduurt voort op ervaringen tijdens Dream & Dare. “Het toverlab blijft een succes en we gaan ook zeker weer een science show doen met een bekende Nederlander en de eigen studententeams”, zegt Jeanette Schoumacher van het Communicatie Expertise Centrum. “Nieuw is dat er een corridor komt tussen het Auditorium en DIFFER. De Groene loper wordt dit jaar ontzien, omdat de vijver niet te gebruiken is vanwege de verbouwingen bij Atlas. Nu maken we een autovrije boulevard.”

De Zaale zal een passage zijn waar het publiek op verschillende plekken een kijkje achter de schermen mag nemen. De wetenschapsshow en toverlab komen in het Auditorium; in De Plint van Luna worden TU/e Talks gehouden over actueel onderzoek.

Iets verderop gaat het Automotive-lab open, in het Laplacegebouw organiseert Industrial Design workshops over bijvoorbeeld slimme kleding, en op de parkeerplaats daartussen komen foodtrucks. Het eind van de corridor ligt bij onderzoeksinstituut DIFFER waar proefjes voor scholieren te verwachten zijn; DIFFER organiseerde voor eerdere edities van het 'Weekend' ook een Fusion Road.

De meeste TU/e-activiteiten op de zondag van het Weekend van de Wetenschap zijn gericht op publiek van vijftien jaar en ouder. Dat geldt ook voor de TU/e Talks ‘Rijden op ijzerpoeder’ van Niels Deen van Scheikundige Technologie, ‘Kleine hersenmachines’ van Werktuigbouwkundedocent Regina Luttge en ‘Het lichaam dat zichzelf geneest’ door Anthal Smits van Biomedische Technologie.