Europese universiteiten laken Amerikaans inreisverbod

Europese universiteiten roepen de Amerikaanse president Donald Trump op om het inreisverbod voor burgers uit zeven moslimlanden onmiddellijk in te trekken. Zijn decreet kan de wetenschap wereldwijd schaden. Een Eindhovense onderzoeker van Iraanse komaf, promoverend bij de TU/e en DIFFER, spreekt over de soms “hartverscheurende” consequenties voor onderzoekers en andere hoogopgeleiden.

De tijdelijke inreisbeperkingen die de Amerikaanse president vrijdag afkondigde, zullen niet alleen gevolgen hebben voor individuele onderzoekers uit de zeven moslimlanden, schrijft de vereniging van Europese Universiteiten EUA. Overal ter wereld belemmeren ze het vrije verkeer van studenten en onderzoekers die betrokken zijn bij internationaal onderzoek en grensoverschrijdende studieprogramma’s.

Sommige academici uit de zeven moslimlanden werken al in de VS. Zij kunnen geen internationaal bronnenonderzoek of veldwerk meer doen, en ook geen congressen bezoeken als ze daarna niet meer mogen terugkeren. Daar heeft de hele wetenschappelijke wereld last van.

De TU/e telt 118 wetenschappers en 75 studenten uit de betreffende zeven landen - deels met een enkele, deels met een dubbele nationaliteit. Eén van hen, een promovendus in de natuurkunde van Iraanse komaf, wijst op de online petitie waarin duizenden academici wereldwijd zich uitspreken tegen het inreisverbod. “Dat laat al zien hoe groot de impact van deze maatregel is.”

Voor de promovendus zelf betekent het besluit vooral dat hij nu niet naar de Verenigde Staten kan, bijvoorbeeld voor conferenties. Maar ook een postdoc-traject aan een Amerikaanse instelling is voorlopig niet aan de orde. “Na de verkiezingen concludeerde ik al dat dit niet het beste moment is om naar de VS te reizen - ondanks mijn interesse om te werken aan een van de prachtige universiteiten daar.”

Voor sommigen van zijn bekenden in de VS heeft Trumps besluitvorming echter veel grótere consequenties, benadrukt hij. Hij wijst op het verhaal van een kennis die binnenkort afstudeert aan de Universiteit van Californië en komende zomer aan de slag zou gaan bij Google - maar wiens baan nu ernstig op het spel staat. Ook het langverwachte weerzien met haar ouders voor haar diploma-uitreiking is dankzij Trump van de baan.

“Een hartverscheurende situatie”, vindt de promovendus, “zeker als je bedenkt hoe moeilijk het sowieso is om een baan bij zo’n mooi bedrijf te bemachtigen en hoe hard iemand daarvoor heeft gewerkt”. Ook schrijnend vindt hij de chaos in de VS van afgelopen weekend. “Keurige mensen werden op het vliegveld vastgehouden, hoogopgeleide individuen werden uitgezet en families werden uit elkaar gerukt”.

De Europese universiteiten willen dat Trump zijn maatregelen snel intrekt of zo aanpast dat het vrije verkeer van personen en kennis niet langer in gevaar komt. Nederland en Duitsland hebben de Amerikaanse regering om nadere uitleg gevraagd.

Zaterdag maakte het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Veiligheid overigens bekend dat personen uit de zeven landen die over een permanente verblijfsvergunning (green card) beschikken toch mogen terugkeren naar de VS.

Lees ook: '1000 wetenschappers in Nederland geraakt door Trump'.