Ichthus in rouw na overlijden verenigingslid

De traditiegetrouw vrolijke Intro-week heeft voor de christelijke studentenvereniging Ichthus nog voor aanvang een gitzwarte rand gekregen. Een van haar leden, Fontys-student Tim Lasschuit, kwam zondag in Duitsland om het leven bij een verkeersongeval. Een andere Ichthiaan raakte zwaargewond.

Lasschuit was, samen met enkele verenigingsgenoten en andere jongeren, in Oekraïne geweest voor een werkvakantie van de stichting Eindhoven Bouwt. Deze organisatie bouwt en renoveert huizen en zet zich in voor zigeuners daar.

Op de terugweg naar Nederland, op de A3 in Duitsland, ging het zondagmiddag verschrikkelijk mis. De bestuurster van het busje waarin Lasschuit samen met nog vier anderen zat, verloor onverwachts de macht over het stuur. Drie inzittenden werden uit de auto geslingerd.

Een tweede groep werkvakantiegangers zag het ongeluk vanuit een andere bus gebeuren. Onder hen een ander meegereisd lid van Ichthus, die vrijwel direct haar vereniging informeerde. “Later lazen we in nieuwsberichten dat een negentienjarige jongen was overleden. Toen wisten we eigenlijk al dat het om Tim ging”, vertelt Ichthus-voorzitter Jaap Schouten. Het bange vermoeden werd later bevestigd door Eindhoven Bouwt.

Volgens Schouten is Tim Lasschuit - die sinds ruim een half jaar lid was van Ichthus - na het ongeval ter plekke twee uur behandeld, “maar dit heeft niet mogen baten”. Een verenigingsgenoot die ook in de bus zat, werd na het ongeluk per helikopter afgevoerd naar het ziekenhuis. “Hij heeft tot gisteren op de intensive care gelegen. Als het goed is, wordt hij vandaag teruggebracht naar Nederland”, aldus de verenigingsvoorzitter. Over de exacte aard van diens verwondingen kan Schouten niet veel zeggen. “We weten alleen dat hij iets aan zijn schouder en voet heeft, en mogelijk iets aan zijn longen.”

Vanuit Eindhoven Bouwt werd zondagavond direct een kerk opengesteld, “hier konden mensen die daaraan behoefte hadden, samenkomen om hun verdriet te delen”. Onder anderen zo’n twintig tot dertig Ichthus-leden waren daarbij aanwezig, vertelt Schouten.

Ook is zondagavond gesproken over de Intro die de dag erna aan de TU/e van start zou gaan. Schouten spreekt van een “moeilijke beslissing. De hele Intro stoppen zou voor onze vereniging heel drastisch zijn. In overleg met alle betrokkenen is daarom besloten het programma op een wat soberdere manier voort te zetten. Ook dragen we tijdens de Intro allemaal een rouwbandje, om zo ons respect voor Tim te tonen.”

Deze dinsdagmiddag is Ichthus met een Kop-van-Jut-spel vertegenwoordigd op de Green Strip Market; verder staan onder andere de 'Bible Battle' (woensdag), een workshop (donderdag) en het traditionele pannenkoeken-bakken voor de ruim tweeduizend introgangers op het programma.

De uitvaart van Tim Lasschuit is komende zaterdag, laat een woordvoerder van de stichting Eindhoven Bouwt weten.