Vestide doet onderzoek naar kosten voor een ‘wasje’

Vestide, verhuurder en beheerder van woontoren Aurora, gaat de komende twee maanden het water- en elektraverbruik van de gemeenschappelijke wasmachines en drogers monitoren. Op basis hiervan wordt een reële prijs per wasje berekend. Tot november is wassen en drogen gratis voor bewoners. Ook enkele andere klachten worden de komende weken aangepakt.

Een vertegenwoordiging van de bewoners van Aurora sprak begin deze week met Vestide over zaken die nog niet optimaal in orde zijn in de woontoren. Het extra moeten betalen voor wassen en drogen is op dit moment een van de grootste bezwaren bij die groep. Veel van de bewoners hadden verwacht dat de kosten hiervoor waren inbegrepen in de servicekosten. Vestide laat weten op die beslissing niet terug te komen.

Wel gaat Vestide het verbruik van de apparaten in september en oktober monitoren. Aan de bewoners zal inzicht worden verschaft over wat in die maanden de werkelijke kosten zijn voor water en elektriciteit. Ook wordt gekeken hoe vaak ze gebruikt worden. Dit gebeurt omdat de bewoners zich ook zorgen maken over het aantal apparaten (vijf wasmachines en drie drogers). Volgens bewoner en woordvoerder Daniel Vakulov is de drukte bij de machines heel groot, "vooral in de weekenden".

Op basis van de meetgegevens wordt dan een reële prijs bepaald voor een keer wassen (nu drie euro) en drogen (twee euro). Tot november hoeven de bewoners er niet voor te betalen. Ook mogen de bewoners in de toekomst waarschijnlijk gebruik gaan maken van hun eigen wasmiddel. Tot nu toe moesten ze verplicht het wasmiddel gebruiken dat de machine automatisch toevoegt.

Vakulov: “Iedereen heeft toch een eigen favoriet merk en het is sowieso niet handig voor mensen die allergisch zijn voor bepaalde middelen.” Volgens Hannie de Groot, woordvoerster bij Vestide, gaat dit verzoek snel besproken worden.

Ook de hitte in het washok zal worden aangepakt, waarschijnlijk door het installeren van een goed ventilatiesysteem. Nu moet volgens Vakulov de deur open blijven staan om het dragelijk te houden. Buiten de flat komen ook nog fietsrekken voor bezoekers en er komen asbakken voor het doven van sigaretten.

Vanuit de units waar vier mensen de keuken en badkamer delen, kwam een klacht over te kleine koelkasten. Die zijn even groot als die voor individuele huurders en daardoor raken ze volgens Vakulov snel overvol. De Groot zegt dat Vestide er zo snel mogelijk aparte vrieskisten bij gaat zetten. Wanneer dat precies gaat plaatsvinden kan ze nog niet zeggen.

Ook zijn er problemen met de tv-aansluiting die niet overal in de flat functioneert. De Groot: "Bewoners die echt te kampen hadden met storingen, krijgen hun geld terug voor de periode dat het niet werkte." Volgens haar wordt ook gekeken naar het verzoek om af te kunnen zien van de tv-aansluiting, als een bewoner daar geen prijs op stelt. Maandelijks moet daar nu 13 euro voor worden betaald.

Individuele bewoners die meer inzicht willen krijgen in hun servicekosten, bij elkaar opgeteld zo'n 260 euro, of die andere klachten hebben, kunnen daar volgens De Groot altijd over in contact treden met Vestide.

Deel dit artikel