- Student , Campus , Onderzoek
- 11/03/2016
Crash brengt team Blue Jay niet van zijn stuk
Bij de eerste publieke demonstratie van de door TU/e-studenten ontwikkelde inhouse drone Blue Jay klapte het prototype gisteren totaal onverwacht tegen een tafel. Oorzaak een losgeschoten kabeltje waardoor de laser niet werkte. Teamlid Lex Hoefsloot zegt dat het geen gevolgen heeft voor de verdere ontwikkeling. "Tijdens de lustrumviering eind april zijn we klaar en zullen zes drones bestellingen opnemen en drankjes rondbrengen", aldus Hoefsloot.
In de bioscoopzaal van de Zwarte Doos was gistermiddag voor genodigden de eerste publieke demonstratie van de inhouse drone Blue Jay. Teammanager Tessie Hartjes opende de presentatie en wees het publiek er direct op dat er niet gefotografeerd of gefilmd mocht worden. "We willen de definitieve onthulling van onze drones echt bewaren voor het publiek dat eind april in het Drone Café gebruik van ze gaat maken", aldus Hartjes.
In zijn praatje voorafgaand aan de daadwerkelijke demonstraties, benadrukte collegevoorzitter Jan Mengelers nog maar eens hoe goed dit project aansluit bij het thema van de viering van het 60-jarige jubileum van de TU/e: "Het is dreamy en daring. Enigszins lachend sloot hij af met de opmerking: "But it better be good!"
Acquisitiemanager Lex Hoefsloot nodigde vervolgens Blue Jay uit op het podium. Waarop, naar later bleek, het prototype de bioscoopzaal binnen zweefde. Verstopt onder een doek stond op het podium al een verbeterde versie, maar die was nog niet dusdanig ingeregeld dat er al stabiel mee gevlogen kon worden. De eerste demonstratie verliep vlekkeloos. Het prototype verdween weer keurig achter de coulisse. De drone produceerde nog wel flink wat lawaai, maar volgens Hoefsloot zal ook dit verholpen worden bij het nieuwe type.
Toen Hoefsloot aansluitend wilde demonstreren hoe de drone kon worden ingezet om vanaf je werkplek in je eigen huis te controleren of daar ingebroken werd, ging het fout. Bij zijn opkomst knalde het prototype direct tegen een tafel die daar stond opgesteld. Het team liet zich zich daardoor niet van de wijs brengen en bracht de presentatie tot een goed einde.
De mogelijkheden voor Blue Jay zien de bouwers vooral in de zorg en in ziekenhuizen. "Maar ook in fabriekshallen kan Blue Jay worden ingezet om onderdelen te vervoeren", aldus Hoefsloot. "Een ander belangrijk pluspunt is zijn inzetbaarheid bij brandjes in huis. Die zijn er zo'n zesduizend per jaar. Blue Jay kan zeer snel en gericht het beginnende brandje doven, waardoor de brandweer niet met groot materieel hoeft uit te rukken. Bij zo'n operatie wordt ook vaak veel vernietigd van wat er in huis staat."
Na afloop vertelt teamlid Daan Streng, verantwoordelijk voor de software architectuur, dat ook de omstandigheden in de bioscoopzaal alles behalve ideaal waren voor het geven van een demonstratie. "Voor een precieze positiebepaling is Blue Jay afhankelijk van een laser en de rij lampen die we hierboven het podium hebben aangebracht. Die plaatsing in een rij is niet optimaal, die zouden meer verspreid moeten zitten. Ook zit in dit prototype een enorme kluwen aan kabels, waardoor een losgeschoten kabeltje al snel over het hoofd wordt gezien."
Volgens Hoefsloot vliegen de drones eind april in het Drone Café over een soort catwalk met vertakkingen naar de tafels waar de gasten hun bestelling kunnen opgeven. "In die setting zijn de omstandigheden optimaal en veilig. Het is balen dat het nu verkeerd is gegaan, maar het gaat ons zeker lukken om straks tijdens de lustrumviering te laten zien wat we bereikt hebben in nog geen jaar tijd."
Gisteren startte het team ook een crowd funding actie. Wie 50 euro of meer bijdraagt aan het project wordt op zaterdag 16 april, een week voor de lustrumviering, uitgenodigd voor een generale repetitie in het Drone Café op het TU/e-terrein.
Discussie