Universitaire lerarenopleidingen op de schop

Universitaire lerarenopleidingen op de schop

De universiteiten en onderwijsminister Jet Bussemaker zijn het eens over een nieuwe opzet van de lerarenopleidingen. Ze worden tweejarig en zullen meer gericht zijn op het lesgeven zelf.

Vijf universiteiten hebben deze tweejarige opleiding al en de ervaringen ermee zijn gunstig, schrijft minister Bussemaker aan de Tweede Kamer. Doordat studenten nog maar één masterscriptie schrijven, blijft er meer tijd over om hen op de beroepspraktijk voor te bereiden.

De meeste universitaire leraren in spe volgen op dit moment na hun master een universitaire lerarenopleiding van nog eens zestig studiepunten. Met ingang van volgend collegejaar zal dit ‘master-na-master-model’ aan de meeste universiteiten worden vervangen door een tweejarige masteropleiding na de bachelor.

Minister Bussemaker steunt ook het voornemen van een aantal universiteiten om bij wijze van experiment flexibele deeltijdopleidingen van zestig studiepunten in te voeren. Ook hiervoor hoeft niet opnieuw een masterscriptie te worden geschreven.

De nieuwe universitaire lerarenopleidingen willen hun deuren wijder openzetten dan voorheen. Zo zou bijvoorbeeld een ruimtevaartdeskundige leraar wiskunde of natuurkunde kunnen worden, en een in Duitsland gespecialiseerde historicus leraar Duits.

Minister Bussemaker is blij met de plannen en hoopt dat het leraarschap aantrekkelijker wordt voor academici. In de Nationale Studenten Enquête werd de laatste jaren flink geklaagd over de universitaire lerarenopleidingen. De universiteiten erkenden dat ze hun lerarenopleidingen niet belangrijk genoeg hadden gevonden en beloofden beterschap. 

Voor de Eindhoven School of Education (ESoE), die aan de TU/e verantwoordelijk is voor de lerarenopleidingen op het gebied van Informatica, Natuurkunde, Scheikunde, Wiskunde en Ontwerpen, verandert er weinig volgens hoogleraar en ESoE-directeur Perry den Brok. 

Den Brok: "Onze opleidingen zijn al tweejarig en we kennen al een flexibele opzet, dus in dat opzicht verandert er nauwelijks wat. Waar we vooralsnog nog niet direct in meegaan is het flexibele ‘postgraduate’ traject. Vanwege alle wijzigingen die het Bachelor College en de Graduate School met zich meebrengen, hebben we momenteel onze handen vol met de vernieuwing van het curriculum. Daarmee is niet uitgesloten dat de 3TU-opleidingen in een later stadium alsnog aanhaken."

Deel dit artikel