Handtekening TU/e-afstudeerders blijvend in glas op loopbrug

Alumni van de TU/e kunnen over een poosje een spreekwoordelijke voetafdruk achterlaten op de campus. Het plan is dat afgestudeerden straks hun naam mogen graveren in het glas van de loopbrug tussen MetaForum en Matrix. De eerste mogelijkheid is eind april, tijdens het driedaagse festival Dream & Dare waarmee de universiteit haar zestigjarig bestaan viert.

Het heeft wel wat weg van het Leidse ‘Zweetkamertje’: de befaamde kamer in het Academiegebouw van de Universiteit Leiden waar afgestudeerden al decennialang hun handtekening mogen zetten op één van de muren. Onder anderen prinses Beatrix, koning Willem-Alexander en ‘Soldaat van Oranje’ Erik Hazelhoff Roelfzema behoren tot de alumni die hier hun blijvende stempel drukten.

De TU/e voelde ook wel iets voor een dergelijke traditie, vertelt Bouwkunde-decaan Elphi Nelissen, voorzitter van TU/e’s jubileumcommissie. “We willen de verbondenheid tussen de universiteit en onze alumni graag ook fysiek vormgeven, zodat je na je afstuderen niet helemaal weg bent.”

Beoogde locatie is de loopbrug tussen MetaForum en Matrix, meer specifiek het overdekte gedeelte boven de ‘markthal’. Afgestudeerden mogen hier straks hun handtekening of naam graveren in de glazen wanden. De TU/e wil hiermee beginnen tijdens haar jubileumfestival Dream & Dare, dat op 22, 23 en 24 april plaatsvindt op de campus.

Hoe een en ander op deze festivaldagen precies wordt georganiseerd, moet volgens Nelissen nog worden bekeken. Hetzelfde geldt voor signeergrage alumni die het jubileumfestival mogelijk niet kunnen bezoeken én voor nieuwe afstudeerders vanaf april. Ook naar de technische uitwerking van het graveerprocedé wordt nog gekeken.

Nelissen hoopt in elk geval dat zoveel mogelijk alumni uit de zestig jaar dat de TU/e bestaat (zo’n 38.000 in totaal, van wie er zo’n 27.000 bij de TU/e in het systeem staan), hun handtekening vroeg of laat alsnog komen zetten. “De loopbrug heeft veel ramen, daar kunnen we wel even mee vooruit."

Lees meer over het TU/e-jubileumfestival in Cursor 9, die verschijnt op donderdag 7 januari.