CvB: TU/e gaat niet fuseren

De TU/e is niet van plan om te fuseren met de overige technische universiteiten. Dat benadrukte collegevoorzitter Jan Mengelers vanmiddag tijdens de vergadering van de U-raad.

foto Avelino Gomez G / istock

De collegevoorzitter refereerde bij de opening van de U-raadsvergadering aan de uitspraken ASML-topman Peter Wennink. Het nieuwe lid van de Raad van Toezicht van de TU/e stelde in de Cursor van 7 april dat Nederland te klein is voor drie technische universiteiten; de TU/e zou daarom beter kunnen fuseren met de TU Delft en Universiteit Twente. “We willen u hierbij geruststellen”, aldus Mengelers. “We vinden een fusie een interessante gedachte, maar ik wil onderstrepen dat dit voor ons een brug te ver is.”

Zaterdag uitte Mengelers, die in Cursor niet wilde reageren op de uitspraken van Wennink, in het Eindhovens Dagblad al woorden van vergelijkbare strekking. De collegevoorzitter gaf overigens aan geen problemen te hebben met de opmerkingen van Wennink.

Ook Baptiest Coopmans, voorzitter van de Raad van Toezicht van de TU/e benadrukt in een reactie dat de uitspraken van de ASML-topman gezien moeten worden in het licht van diens bevlogenheid om iets bij te dragen aan de toekomst van de techniek en innovatie in Nederland. “We zullen keuzes moeten maken om ook in de toekomst succesvol te blijven. Peter prikkelt ons met zijn ideeën, en dat is alleen maar goed.”