Scène uit De Waakhonden. Foto | Phile Deprez

De Slash duikt het theater in met Het Zuidelijk Toneel

Het Zuidelijk Toneel heeft de handen ineengeslagen met de schrijvers van de satirische TU/e-nieuwssite De Slash. De TU/e-pennenridders zijn onder meer present in het Parktheater op donderdag 15 oktober, waar het toneelgezelschap zijn voorstelling ‘De Waakhonden’ speelt. Studenten krijgen die avond korting.

De Waakhonden was begin september al een paar keer te zien in het Parktheater en keert half oktober terug in Eindhoven. De voorstelling maakt deel uit van een drieluik, waarvoor toneelschrijver Marcel Osterop de stad probeert te ontrafelen aan de hand van drie 'machten': de politiek, de media en het bedrijfsleven. Vorig seizoen was hij te zien met ‘Waterdragers’, over het leven in het stadhuis. In het lopende tweede deel van het drieluik, ‘De Waakhonden’, is het Eindhovens Dagblad aan de beurt. Osterop en regisseur Roeland Hofman liepen er twee maanden mee.

Alle moeite ten spijt; studenten weten het theater nog altijd niet even goed te vinden, is de ervaring van Marjolein Roozen, projectmedewerker educatie bij Het Zuidelijk Toneel (HZT), “terwijl een kaartje vaak niet veel duurder hoeft te zijn dan een kaartje voor de bioscoop”. Mede door de handen ineen te slaan met De Slash, hoopt het gezelschap meer studenten naar het theater te trekken. HZT en de TU/e-schrijvers profileerden zich ook al samen tijdens de Intro, op het Groene Loper Festival op dinsdag.

De Slash werkte rond de eerdere voorstellingen in Eindhoven, begin september, al mee aan minikrant die HZT tijdens haar tournee dagelijks uitbrengt. De TU/e-‘verslaggevers’ leverden hiervoor een aantal artikelen - deels bestaand materiaal, maar passend bij de thematiek van De Waakhonden. Tijdens de eerste reeks waren ze zelf overigens niet bij de voorstellingen aanwezig; bij de reprise-reeks half oktober is dat wél de bedoeling, aldus De Slash-schrijver ‘B. Bjørnson’. Alle schrijvers van De Slash schrijven onder pseudoniem.

Op 15 oktober, de beoogde 'studentenavond' in de reeks, staat na afloop een bargesprek gepland waarin wordt teruggeblikt op de voorstelling. Roozen: “Daarmee hopen we het denken over de voorstelling low-key te stimuleren.” Bjørnson: “Door samen na te praten, met een drankje erbij, hopen we wat leuke quotes los te weken.” Het resultaat hiervan komt de volgende dag terug in de laatste uitgave van het programama-vel ‘De Courant der Waakhonden’, dat elke speeldag van HZT opnieuw wordt gevuld en gedrukt.

Bjørnson noemt het “tof” om met het HZT samen te werken. Niet zozeer om reclame te maken voor de satirische nieuwssite, “bovenal zien we het als een mooie manier om onszelf uit te dagen eens iets ánders te doen. Want met een flauwe insteek iets doen met TU/e-nieuws, is af en toe wel heel makkelijk - zeker als we daarvoor berichten van Cursor kunnen ‘lenen’”.

Hij erkent dat maar weinig jongeren om hem heen regelmatig naar het theater gaan. Zelf groeide hij er, als kind van ouders met een schouwburgabonnement, toch een beetje mee op. “Ik denk dat studenten best wíllen gaan en ervoor openstaan, maar dat het er vaak gewoon niet van komt.”

Komt het er bij jou vaak ook gewoon niet van? Meld je aan voor de zogenoemde De Slash Recensie-excursie op donderdag 15 oktober. Studenten krijgen vijf euro korting en zijn die avond voor 12,50 euro aan boord, inclusief drankje aan de bar.

Deel dit artikel