De 'responscel'; tegenspelers van het centraal calamiteitenteam en de twee clusters. Zij brengen de dilemma’s in en informatie over de 'buitenwereld'.

TU/e trekt lering uit ‘nep-shooting’

Met zo’n zestig vrijwilligers, plus in allerijl opgeroepen TU/e’ers van verschillende diensten en het centraal calamiteitenteam, oefende de universiteit afgelopen vrijdag met de gemeente de onderlinge en interne samenwerking bij een calamiteit. De nazorg bij een shooting hield de betrokkenen afgelopen vrijdag een paar uur bezig in Kennispoort. Een goed beeld van de situatie vormen en dat vervolgens goed overdragen bleek een van de lastigste punten in de praktijk.

‘Op vloer 1 van MetaForum heeft een rondschietend persoon slachtoffers gemaakt’. Dit scenario kregen opgetrommelde medewerkers van de TU/e-diensten CEC, STU, DPO, DFEZ, DH, DIZ en ICT afgelopen vrijdag voorgeschoteld.

De vrijwilligers -allemaal TU/e-medewerkers- speelden de rollen van gewonden, getuigen, verwanten en van mensen die informatie zochten. Het was aan de medewerkers van de TU/e-diensten en aan de leden van het centraal calamiteitenteam (directeuren van de diensten of hun plaatsvervangers) om alles met het gemeentelijke beleidsteam in goede banen te leiden.

Ze hadden onder meer als taak om het zorgproces te coördineren; niet op het gebied van medische zorg, maar wel voor wat betreft de informatievoorziening en de psychologische ondersteuning. Ook moest er onderling worden afgestemd en moesten de juiste ondersteunende hulpmiddelen worden geregeld. De oefenlocatie voor het zorgproces, Kennispoort, was niet toevallig gekozen – stelt Mirjam Jahnke, hoofd Safety & Security. “Die is goed te bewaken en goed af te sluiten.”

Volgens Jahnke verliep de overdracht niet altijd even soepel: “Het was soms lastig voor het centrale TU/e-team om het beeld goed over te dragen aan de gemeente en vice versa. Verder waren de leden van het centraal calamiteitenteam soms zelf te operationeel bezig. Ze hebben twee teams onder zich; een die verantwoordelijk is voor de middelen -zoals computers, koffie en het aanleveren van informatie over de bereikbaarheid van ‘derden’ die op de campus zitten- en het ‘cluster mensen’, dat voor onder meer de communicatie en informatievoorziening verantwoordelijk is. Aan die teams werd nu en dan te weinig overgedragen.”

Al met al is Jahnke positief over de oefening. “Er was wel overzicht van de situatie. En we zijn blij dat deze kans zich überhaupt voordeed om met de gemeente te oefenen. De gemeente krijgt vaker dergelijke verzoeken van bedrijven en het moet maar net in hun planning passen.” In de vijftien jaar dat ze bij de TU/e werkt, is dit nu pas de tweede keer dat de gemeente en de TU/e samen het calamiteitenplan beoefenen, vertelt Jahnke. Afgelopen vrijdag is al er informeel geëvalueerd en aanstaande dinsdag volgt een uitgebreidere nabespreking. Het COT, Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement, heeft de oefening begeleid en verzorgt ook de eindevaluatie.

Deel dit artikel