- Campus
- 05/10/2015
Bus 104 gaat later rijden
Met ingang van maandag 19 oktober verandert de dienstregeling van buslijn 104. Zowel in de ochtend- als de avondspits vervallen de eerste ritten. Aan het einde van de spitsperiodes komen er ritten bij. In november wordt in overleg met vervoerder Hermes en andere betrokkenen besloten of de buslijn ook komend jaar blijft. Bus 104 rijdt als proef sinds februari van dit jaar tussen Station Eindhoven en de campus.
Momenteel rijdt de bus vanwege de werkzaamheden aan de John F. Kennedylaan een alternatieve route. Vanaf 12 oktober wordt de oude route hervat. Een week later gaat de nieuwe dienstregeling in. Waar nu de eerste bus al om 07:07 van het station vertrekt, wordt dat in de nieuwe dienstregeling om 07:52. De laatste in de ochtendspits vertrekt niet langer om 09:07, maar pas om 09:37. Op de terugweg vertrekt ’s middags de eerste bus van het Laplaceplein om 16:16, in plaats van 16:01. De laatste vertrekt daar straks om 18:16. Ook gaan er ’s avonds negen bussen rijden, en ’s ochtends acht. Nu is die verdeling precies andersom.
Tot de wijziging is besloten naar aanleiding van cijfers van Hermes en een enquête die voor de zomer is uitgevoerd. “Van de eerste ritten wordt erg weinig gebruikgemaakt”, vertelt Martin Boers, hoofd Dienst Interne Zaken van de TU/e. “En uit de enquête bleek dat veel gebruikers graag later met de bus zouden willen kunnen.” Het totaal aantal ritten blijft na de aanpassing van de dienstregeling volgens hem gelijk, zodat de aanpassing mogelijk is binnen het budget voor de proef.
De buslijn is een service voor de gebruikers van de campus. De TU/e heeft de proef daarom financieel mogelijk gemaakt, zegt Boers. Ook voor de continuering van lijn 104 zal door Hermes van de TU/e een bijdrage worden verwacht. “We verwachten binnenkort een offerte. Aan de hand daarvan zullen we in november beslissen of bus 104 ook volgend jaar nog rijdt.” Om dat mogelijk te maken, voorziet Boers dat wellicht ook van andere bewoners van de campus, zoals Fontys, DIFFER, GE Healthcare, TNO en Brainport Development, een bijdrage nodig zal zijn.
Discussie